آفتاب
دخل و خرج یارانه ها در سال ۹۴ مشخص شد؛

منابع پرداخت یارانه نقدی کاهش یافت/ تعیین یارانه تولید

منابع پرداخت یارانه نقدی کاهش یافت/ تعیین یارانه تولید

نمایندگان مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه منابع یارانه نقدی را از ۴۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت در لایحه بودجه به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش دادند که منجر به حذف خانوارهای پردرآمد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه ادامه یافت.

نمایندگان با تصویب تبصره ای از لایحه بودجه نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال ۹۴ را تعیین کردند. بر این اساس به دولت اجازه داده شد در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال ۹۴ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور و ردیف های یارانه ای این قانون را با استفاده از انواع روش های پرداخت نقدی و غیر نقدی به خانوارهای هدف و نیازمند توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید به شرح زیر اقدام کند:

در بخش درآمدی این تبصره پیش از این منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند یارانه ها در سال ۹۴، ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود.

در بخش هزینه ای نیز مقرر شد منابع مربوط به ردیف های یارانه ای از محل بودجه عمومی دولت مندرج در این قانون به شرح زیر هزینه گردد:

۱-تا مبلغ ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در اجرای ماده ۸ قانون هدفمند کردن یارانه ها برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی، بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست.

۲-تا مبلغ ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به منظور اجرای بند (ب) ماده ۳۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه (یارانه بهداشت و درمان)

۳-تا مبلغ ۳۹ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت نقدی و غیرنقدی موضوع ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها

۴-تا مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان به منظور تامین بخشی از یارانه سود تسهیلات تامین مسکن حمایتی زوج های جوان، اقشار آسیب پذیر، روستائیان و عشایر، ساماندهی مسکن در بافت های فرسوده، سکونت گاههای حاشیه شهرها و مسکن مهر، معادل ۱۰ درصد اعتبارات این ردیف به طرح توانمند سازی روستائیان و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم با رویکرد اشتغال پایدار  به سازمان فنی و حرفه ای اختصاص می یابد.

۵-تا مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان به منظور کمک به برنامه های اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهها.

کد N754326

وبگردی