آفتاب

روسیه برخی سیاستمداران اروپایی را به مراسم تدفین نمتسوف راه نداد

روسیه برخی سیاستمداران اروپایی را به مراسم تدفین نمتسوف راه نداد

روسیه از ورود شماری از سیاستمداران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کشور برای شرکت در مراسم تدفین بوریس نمتسوف، سیاستمدار مخالف که در نزدیکی کرملین کشته شد، جلوگیری کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از جمله این افراد بوگدان بروسویچ، رهبر فعالان کمونیست و اپوزیسیون لهستان است که قرار بود در راس هیاتی از سیاستمداران لهستانی و قانونگذاران این کشور برای شرکت در مراسم تدفین نمتسوف به روسیه سفر کنند. نمتسوف جمعه شب در نزدیکی کرملین به ضرب گلوله کشته شد.

بروسویچ طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، به او اطلاع داده شده که اجازه ورود به روسیه را ندارد. جلوگیری از ورود بروسویچ در زمانی رخ داده است که روابط لهستان و روسیه به دلیل درگیری‌ها در شرق اوکراین دورانی سرد را سپری می‌کند.

رئیس مجلس سنای جمهوری چک و یک نماینده لتونی در پارلمان اروپا نیز از جمله افرادی بودند که از فرودگاه مسکو به کشورهایشان بازگردانده شده‌اند.

آلکساندر ناوالنی، از رهبران مخالفان دولت روسیه نیز اجازه خروج از زندان برای شرکت در مراسم تدفین را نیافته است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه لهستان درباره عدم صدور ویزا برای بروسویچ اظهار کرد، این اقدام واکنشی به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه رئیس پارلمان روسیه است.

در مقابل یکی از سخنگویان سفارت روسیه تایید کرد که نام بروسویچ در بین سیاستمداران غربی‌ای است که اجازه ورود به روسیه را ندارند. با این حال وی از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

در بروکسل نیز، یکی از قانونگذاران ارشد پارلمان اروپا ادعا کرد، روسیه به او نیز که به منظور شرکت در مراسم نمتسوف قصد سفر به مسکو را داشته، اجازه سفر نداده است.

مراسم تدفین نمتسوف بعد از ظهر امروز در قبرستان ترویکورووسکویه در جنوب غربی مسکو و در محلی برگزار می‌شود که آنا پولیتکووسکایا، روزنامه نگار سرشناس روسیه نیز در آنجا دفن شده است.

مخالفان رئیس جمهوری روسیه دولت او را به دست داشتن در این قتل متهم کرده‌اند اما ولادیمیر پوتین این اتهام را رد و قتل نمتسوف را محکوم کرده است.

در همین حال جیمز کلاپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا در واکنش به اتهاماتی مبنی بر دست داشتن آمریکا در مرگ نمتسوف اظهار کرد، آژانس‌های جاسوسی آمریکا در قتل سیاستمدار اپوزیسیون روسیه نقشی نداشته و اطلاعی از عامل آن نیز ندارند.

کلاپر که در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی می‌کرد، در این باره افزود: سازمان‌ها و افراد ضدآمریکایی برای تاثیر گذاشتن بر بافت سیاسی روسیه این اتهامات را مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N753970

وبگردی