آفتاب

وزیر خارجه اوکراین برای بهبود روابط کی‌یف- مسکو شرط گذاشت

وزیر خارجه اوکراین برای بهبود روابط کی‌یف- مسکو شرط گذاشت

وزیر امور خارجه اوکراین امروز (سه‌شنبه) گفت، عادی‌سازی روابط میان کی‌یف و مسکو صورت نمی‌گیرد مگر آنکه منطقه کریمه که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است، به قلمرو اوکراین بازگردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، "پاولو کلیمکین"، وزیر امور خارجه اوکراین در آخرین روز از سفر دو روزه‌اش به ژاپن گفت، مرز میان اوکراین و روسیه باید کاملاً بسته شود تا بتوان به سازشی برای درگیری مسلحانه میان کی‌یف و جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین دست یافت.

همزمان با اینکه توافق آتش‌بس در خط مرزی به طور وسیعی حفظ شده اما جدایی‌طلبان حامی روسیه در دونتسک برای دور دیگری از درگیری‌ها علیه نیروهای دولت کی‌یف آموزش می‌بینند، وی بار دیگر موضع دولتش را بازگو کرد.

کلیمکین به خبرنگاران در توکیو گفت: بدون بازگرداندن حق حاکمیت اوکراین بر منطقه کریمه، کوچکترین راه برای عادی‌سازی یا ازسرگیری روابط میان اوکراین و روسیه وجود نخواهد داشت.

سال گذشته میلادی شبه‌جزیره کریمه در اوکراین به روسیه الحاق شد.

کلیمکین افزود: پیش‌شرط اساسی برای هرگونه سازش نهایی و موثر، بسته شدن کامل مرز روسیه- اوکراین است. چراکه بی‌ثباتی در دونتسک و لوهانسک به وسیله مزدورها، پول، اسلحه، تسلیحات سنگین و نیروهای شورشی روسیه از طریق مرز اوکراین- روسیه به وجود آمده است.

کی‌یف و دولت‌های غربی روسیه را به اعزام نیرو و ارسال سلاح به منظور حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین متهم کرده‌اند اما مسکو این اتهامات را رد کرده است.

کلیمکین گفت: ما از ابتدا تاکید کردیم که خواستار راه‌حلی صلح‌آمیز هستیم. اما از هر وسیله‌ای برای دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N753930

وبگردی