آفتاب
فیلیپین:

ساخت و ساز چین در مناطق مورد مناقشه تهدید کننده صلح است

ساخت و ساز چین در مناطق مورد مناقشه تهدید کننده صلح است

فیلیپین ساخت و ساز چین در مناطق مورد مناقشه را تهدیدی مستقیم برای کشورهای منطقه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رپلر، دولت فیلیپین اعلام کرد که جزایر مصنوعی چین آسیب جبران ناپذیری را به توازن بوم شناختی در دریای فیلیپین می زند.

در همین رابطه نماینده فیلیپین در سازمان اعلام کرد که ساخت و ساز چین در مناطق مورد مناقشه تهدیدی مستقیم برای فیلیپین و دیگر کشورهای همسایه بوده و امنیت و صلح منطقه را زیر سوال می برد.

خبرگزاری کیودو نیز از توقف کاوش نفتی فیلیپین در جزیره پالاکان در دریای جنوبی چین خبر داد که منطقه مورد اختلاف با چین بوده و احتمال می رود سه هزار و 400 میلیارد متر مکعب گاز و 440 میلیون بشکه نفت در این جزیره کشف شود.

«آلبرت دل روزاریو» وزیر امور خارجه فیلیپین نیز پیشتر ضمن متهم کردن چین به ادامه تلاش برای ساخت و ساز در جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی تاکید کرده بود که دادگاه لاهه باید در این باره تصمیم بگیرد.

وی در عین حال از تلاش برای حفظ روابط عادی با پکن با وجود فعالیت گسترده چین برای احیای صخره های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی خبر داد و با اشاره به برگزاری نشست دادگاه لاهه در ماه جولای، اقدامات چین در جزایر استراتژیک و غنی «اسپراتلی» را ادامه تلاشها برای تهدید همه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه. آن) خواند.

همزمان با افزایش تنش ها میان پکن، ویتنام، فیلیپین و ژاپن، رئیس جمهوری چین وعده حل تنش های ارضی خود با همسایگانش را در دریای جنوبی و چین جنوبی داده است.

کد N753861

وبگردی