آفتاب

فعالیت نخستین هسته‌های فن‌آور صنعت سنگ کشور در دانشگاه تیران و کرون

فعالیت نخستین هسته‌های فن‌آور صنعت سنگ کشور در دانشگاه تیران و کرون

مدیر گروه رشته فرآوری سنگ دانشگاه جامع علمی کاربردی تیران و کرون از فعالیت شش هسته در خوشه فن‌آوری‌های سنگ این دانشگاه در سال جاری خبر داد و گفت: ساخت دستگاه تراش سی ان سی ویژه حکاکی روی سنگ در راستای افزایش دقت در ایجاد اشکال و طرح‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رضا فخریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: مرکز رشد و توسعه خوشه فن‌آوری‌های سنگ این دانشگاه به دو دلیل اولین نوع خود در کشور است دلیل اول از این نظر که اولین مرکز رشدی است که در ایران تاسیس شد و دوم اینکه نخستین مرکز رشد در حوزه صنعت سنگ است.

وی با اشاره به ایجاد شش هسته فن آور در این خوشه، افزود: این هسته‌ها با تحقیقات خود براساس نیازسنجی‌های این صنعت نوآوری‌های خود را عملی می‌سازند.

این کارشناس صنعت سنگ تصریح کرد: طرح‌هایی که در هسته‌های فن‌آور ارایه می‌شود را در حد توان حمایت مالی می‌کنیم اما اجرای آن را به شرکت‌هایی در خارج از دانشگاه که تمایل به این امر دارند واگذار می‌شود.

فخریان درباره فعالیت‌های انجام شده در خوشه فناوری سنگ، گفت: تکنولوژی سبک‌سازی با قالب‌های کامپوزیتی در راستای کاهش ضایعات مورد تحقیق و کار عملیاتی یکی از هسته‌های فن آورر این خوشه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استانداردهای جهانی ابعاد و اندازه سنگ در آمریکا و آلمان اعمال می‌شود، افزود: در این زمینه نیز فعالیت‌هایی شروع شده چرا که کیفیت و اندازه‌های برش سنگبری‌ها بر اساس استانداردها نیست.

مدیر گروه رشته فرآوری سنگ دانشگاه جامع علمی کاربردی تیران و کرون تاکید کرد: در یکی از هسته‌های فن آور این خوشه کار طراحی دستگاهای تراش سی ان سی (CNC) برای حکاکی و ایجاد اشکال روی سنگ در حال اجراست چرا که در این زمینه عقب هستیم و تراش دستی و سنتی علاوه بر استفاده از نیروی انسانی دقت کافی را ندارد.

فخریان با اشاره به اهمیت نوسازی تکنولوژی دستگاه‌های سنگبری اظهار کرد: پرت و ضایعات سنگبری‌های در اصفهان و کشور بیش از 40 درصد است که بالاتر از میزان کشورهای پیشرفته است و بر همین اساس تحقیق درباره ساخت دستگاه‌های "اسلب بر" را آغاز کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساخت دستگاه (ub) یو- بی، که مخصوص بالا بردن سنگ‌های فرآوری در کامیون‌هاست را در دستور کار قرار داده‌ایم چرا که این دستگاه، نیروی انسانی مخصوص این کار را حذف می‌کند.

این کارشناس از ایجاد سایت جامع بازارا سنگ در جهت تجارت این کالا در فضای مجازی خبر داد و یادآور شد: مرکز رشد و توسعه خوشه فن آوری‌های سنگ به کارگیری تکنولوژی‌های سنگبری که مصرف آب آن‌ها کم است را نیز پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N753575

وبگردی