آفتاب

تغذیه‌ مناسب سفر چیست؟

تغذیه‌ مناسب سفر چیست؟

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: تهیه و آماده‌سازی موادغذایی مناسب سفر یکی از مهم‌ترین نکاتی است خانواده‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند و در این راستا اصول و قواعد خاصی را رعایت کنند.

فرناز جزءدائمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، درباره نوع تغذیه در طول سفر اظهارکرد: نگهداری و مصرف نامناسب موادغذایی در طول سفر می‌تواند سبب بیماری‌های ناشی از مصرف غذاهای آلوده شود و تعطیلات ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد. قبول داشته باشید که هیچ ماده غذایی سالم‌تر، گواراتر و مناسب‌تر از مواد تهیه شده در منزل نیست، چرا که توسط افراد مطمئن و از مواد اولیه تازه و تمیز تهیه و فراهم می‌شود.

وی افزود: بردن غذاهای مناسب خانگی برای بین راه همواره از ابتلای شما و فرزندان‌تان به مسمومیت‌های غذایی جلوگیری خواهد کرد. از جمله بهترین مواد خوراکی برای طول سفر ساندویچ‌های خانگی تهیه شده از نان، پنیر، گوجه‌فرنگی و خیار یا نان، کره، تخم‌مرغ آب‌پز و سفت شده، خیار شور و گوجه فرنگی یا کوکوی سیب‌زمینی، کتلت‌های خانگی و شامی‌های تهیه شده در منزل است و به همراه داشتن مقداری عسل و مربا، مقداری گردو و چند لیوان و بشقاب یکبار مصرف، سبزیجات و میوه‌های شسته و ضدعفونی شده و تنقلاتی چون نخودچی، کشمش، انجیر، بادام، گردو، پسته، خرما و فلاسک آب جوشیده برای تهیه چای مناسب است.

این متخصص تغذیه با اشاره به این مطلب تصریح‌کرد: اگر غذای پخته شده برای طول سفر به همراه دارید، توجه داشته باشید که شرایط نگهداری آن تا زمان مصرف باید دمای یخچال (4 درجه سانتی‌گراد) باشد. از مصرف غذاهای پخته شده‌ای که بیش از دو ساعت در دمای 5 تا 60 درجه سانتی‌گراد نگهداری شده‌اند جداً خودداری کنید. همچنین غذا یا ماده غذایی را که به هر دلیل (رنگ، بو، ظاهر فیزیکی و ...) به سالم بودنش مشکوک هستید حتماً دور بریزید. از خرید هرگونه غذاهای آماده غیربهداشتی از دست‌فروش‌ها و فروشندگان سیار جداً خودداری کنید. ضمناً در طول مسافرت از آب‌های مطمئن یا بسته‌بندی شده استفاده کنید.

انتهای پیام
کد N753487

وبگردی