آفتاب

اوباما: قتل نمتسوف نشانه‌ای از بدتر شدن اوضاع در روسیه است

اوباما: قتل نمتسوف نشانه‌ای از بدتر شدن اوضاع در روسیه است

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به شرایط حقوق مدنی و آزادی رسانه‌ها در روسیه طی سال‌های اخیر، قتل بوریس نمتسوف را به عنوان یک شخصیت اپوزیسیون، نشانه‌ای از بدتر شدن اوضاع در این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، نمتسوف جمعه شب در نزدیکی کاخ کرملین به ضرب گلوله به قتل رسید.

در همین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طی مصاحبه‌ای با این خبرگزاری در این باره گفت: این حادثه نشانه‌ای از شرایط داخلی روسیه است؛ جایی که در آن جامعه مدنی، خبرنگاران مستقل، مردمی که سعی دارند از طریق اینترنت با هم در ارتباط باشند، به شدت احساس تهدید و محدودیت می‌کنند و به تدریج تنها اطلاعاتی که مردم روسیه قادر به دریافت آن هستند، اطلاعاتی خواهند بود که از خروجی رسانه‌های دولتی منتشر می‌شوند.

در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا خواستار تحقیقاتی کامل درباره قتل نمتسوف شد. او یکی از منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود و پیشتر معاونت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده داشت.

اوباما در ادامه اظهاراتش درباره این حادثه عنوان کرد: من دقیقاً نمی‌دانم که چه اتفاقی افتاده است. چیزی که می‌دانم مساله جامع‌تر و این حقیقت است که آزادی مطبوعات، آزادی تجمعات، آزادی اطلاعات، اصول اولیه حقوق و آزادی‌های مدنی در داخل روسیه در مقایسه با چهار، پنج یا 10 سال گذشته در شرایط بدتری قرار دارد.

این در حالی است که اوباما طی سفرش به مسکو در سال 2009 با نمتسوف دیدار کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین این قتل را بخشی از مساله‌ای دانست که به روسیه اجازه می‌دهد در وقایع خصمانه‌ای چون بحران اوکراین دخالت داشته باشد.

نمتسوف 55 ساله یکی از رهبران اپوزیسیون روسیه بود. در همین حال برخی سخنان مقامات روسیه حاکی از آن است که خود اپوزیسیون برای ایجاد وحدت دست به این قتل زده است. با این حال حامیان نمتسوف مقامات را مسوول مرگ او می‌دانند.

انتهای پیام

کد N753212

وبگردی