آفتاب

دور دوم گفتگوی ظریف و جان کری در مونتروی سوئیس

دور دوم گفتگوی ظریف و جان کری در مونتروی سوئیس

وزیران خارجه ایران و امریکا در آغاز یک رشته نشست ها که قرار است تا بعد از ظهر چهارشنبه ادامه پیدا کند،دوشنبه شب دو دیدار در هتلی در ساحل دریاچه ای در سوئیس انجام دادند. قرار است ظریف و کری صبح امروز سه شنبه مذاکرات را از سر بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیران امورخارجه ایران و آمریکا امروز نیز در سوئیس درباره موضوع هسته ای ایران گفتگو می کنند.
آقایان ظریف و جان کری دیروز گفتگوهای خود را در مونتروی سوئیس آغاز کردند.
در این نشست علاوه بر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا ، معاونان  وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و معاون هماهنک کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.
همچنین عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.
وزیر امور خارجه آمریکا پیش از برگزاری مذاکرات در نشست خبری در ژنو با اذعان به شکست سیاست تحریم در قبال ایران گفت: تحریم ها نمی تواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.  
جان کری با اشاره به دستیابی ایران به دانش هسته ای گفت : امکان بمباران دانش هسته ای وجود ندارد. با این حال وی مدعی شد اگر ایران تصمیمات دشواری را که نیاز است ، اتخاذ نکند، دستیابی به توافقنامه امکانپذیر نخواهد بود.
آقای ظریف هم لغو تحریم ها را پیش نیاز جمع بندی و رسیدن به توافق اعلام کرد.
وی تصریح کرد کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید یک بار برای همیشه به این درک برسند که تحریم ها و توافقنامه با هم سازگار نیست و اگر آنها به دنبال توافق هستند، تحریم ها باید برداشته باشد.
در چند ماه اخیر کری و ظریف بارها در تلاش برای دستیابی به توافقی که جامعه بین المللی یک دهه است به دنبال آن است در شهرهای اروپایی با یکدیگر دیدار کرده اند. پیش بینی می شود گفتگوهای وزیران خارجه  تا بعد از ظهر چهارشنبه در مونترو به مذاکرات ادامه داشته باشد.
در حالی که شواهد نشان دهنده نزدیک بودن زمان دستیابی به توافق درباره برنامه هسته ای ایران است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی  گفت روز سه شنبه در کنگره آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران که ممکن است موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید کند سخنرانی خواهد کرد.
وی گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکا در این باره هم عقیده اند که ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد ولی ما درباره بهترین راه جلوگیری از دسترسی ایران به این سلاح اختلاف داریم.
دور جدید مذاکرات هسته ای پنج شنبه با حضور نمایندگان سایرکشورهای 1+5 ادامه می یابد و روز جمعه پایان خواهد یافت.
کد N753099

وبگردی