آفتاب
کیخا در گفتگو با مهر:

وجود ۴۱ نوع تالاب در ایران

وجود ۴۱ نوع تالاب در ایران

رامسر - معاون زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از ۴۲ نوع انواع تالابهای جهان ۴۱ نوع در ایران وجود دارد، گفت: ایران یکی از متنوع ترین کشورها از منظر تالابهاست.

احمدعلی کیخا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بیش از دو هزار تالاب در دنیا در رامسر سایت وجود دارد و از هزار تالاب ایران، ۲۴ سایت در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

وی درباره وضعیت تالابهای ایران گفت: تالابهای بخش مهمی از اکوسیستم های آبی هستند و وقتی تالاب سالم باشد یعنی کل حوزه وضعیت مطلوب و سالم هستند.

وضعیت تالابهای ما خوب نیست/ ۷۰ درصد هامون خشک شد

کیخا با عنوان اینکه، متاسفانه در دهه های گذشته به دلایل مختلفی از جمله غفلت از برنامه زیست محیطی در برنامه های توسعه و رویکردهای نامناسبی که وجود دارد، گفت: متاسفانه وضعیت تالابهای ما خوب نیست و بیش از ۷۰ درصد تالابی نظیر هامون خشک شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان داشت: تالابهایی مانند بختگان، پریشان، دریاچه ارومیه و هامون وضعیت خوب و مطلوبی ندارند.

خشکی ۲۰ تا ۸۰ درصدی نیمی از تالابها/ قانون حفاظت ازتالابها تهیه می شود

وی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد تالابهای ما بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خشک هستند گفت: از سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه برنامه ریزی و اعتبارات تالابی کشور شروع شده است.

وی تصریح کرد: دربخش قانون با همکاری مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون کشاورزی، قانون حفاظت از تالابهای ایران در دستور کار قرار گرفت و برای طرح در صحن مجلس آماده شده است.

احمدعلی کیخا افزود: دولت نیز از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست پس گرفتن طرح و ارائه آن بصورت لایحه کرده است و لایحه حفاظت از تالابهای کشور آماده شده است و بزودی به مجلس خواهد رفت.

وی بیان داشت: در زمینه برنامه ریزی برای اکثر تالابها در چارچوب طرح حفاظت از تالابهای بین المللی که با همکاری سازمان ملل متحد و دفتر عمران در حال انجام است، قرار شد برنامه عمل تالابها تهیه شود.

برنامه عمل هشت تالاب تهیه می شود

کیخا با اشاره به اینکه برنامه عمل هشت تالاب علاوه بر تالابهای ارومیه، شادگان و پریشان با رویکرد ذینفعان و جوامع محلی در حال تهیه است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: از نظر اعتبارات نیز دولت در برنامه بودجه سال آتی اعتباراتی برای تالاب بین المللی هامون پنج میلیارد تومان، برای تالابهای استان فارس ردیف اعتباری به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان و برای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز اعتبارات خاصی گذاشته است.

کیخا یادآور شد: برای تالاب های بین المللی هامون ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و اجرای طرح های منابع آب درنظر گرفته است.

وی با بیان اینکه همکاریهای بین المللی بصورت گسترده ای درباره تالابهای فرامرزی در حال انجام است گفت: فعال سازی موثر مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر از جمله اقدامات است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبارات خوبی برای ساخت ساختمان مرکز درنظر گرفته شده است یادآور شد: این مرکز باید بصوتر مستقل مدیریت شود و نقش بین المللی خود را ایفا کند.

۱۶۸ کشور عضو کنوانسیون رامسر هستند/ ثبت ۲۴ تالاب ایران

معاون زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ۱۶۸ کشور عضو کنوانسیون رامسر هستند گفت: در مرکز کنوانسیون رامسر ۲۲ کشور از مرکز و غرب آسیا حضور دارند.

احمدعلی کیخا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این مرکز بازوی اجرایی کنوانسیون رامسر است و یک نهاد بین المللی است که باید ماموریت خودش را ایفا کند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته در راستای سیاستهای دولت برای گسترش همکاری بین المللی و استفاد ه از ظرفیتهای منطقه گفت: مرکز کنوانسیون رامسر بنا دارد در راستای احیای تالابها، تعامل با کشورها منطقه برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به اینکه شهر رامسر به دو دلیل صلح نامه جنگ جهانی دوم در آن امضاء شد و کنوانسیون حفاظت از تالابها در آن منعقد شد گفت: صلح و محیط زیست نیاز جامعه بشری است و برخاسته از شهر رامسر است.

کیخا با بیان اینکه هرچه توان داریم باید پرچم را بلندتر کنیم تا برای تقویت صلح و دوستی بین ملتها در زمینه حفاظت از تالابها گام برداریم.

لزوم همکاریهای بین المللی برای بهبود وضعیت تالابها

معاون زیست طبیعی و توع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای بهبود و رفاه اجتماعی مردم حاشیه تالابها و بهبود وضعیت تالابهای فرامرزی مثل هامون نیازمند همکاری کشورهای همجوار هستیم.

وی با بیان اینکه مرکز کنوانسیون رامسر کمکهای فنی و آموزشی از کشورها منطقه می کند گفت: همچنین می تواند در زمینه مسائل مهم تالابها نیز اتخاذ مواقع می کند.

کیخا با بیان اینکه ایران هزار تالاب دارد گفت: ۲۵۰ تالاب آن نامگذاری شده و ۲۴ تالاب در سایت رامسر ثبت شده است.

کد N753002

وبگردی