آفتاب

گام سوم؛ ممنوعیت زیرمیزی

گام سوم؛ ممنوعیت زیرمیزی

اداره درمان و بهداشت استانی که آلودگی، مشکلات زیست محیطی و تغییرات فصلی در بیماری‌های آن تأثیرگذار است، کار ساده‌ای نیست، با این حال طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت سال جاری در اصفهان آغاز شد رویه‌ای رو به جلو دارد.

اجرای طرحی با وسعت طرح تحول نظام سلامت در استانی تنها با بر چسب برخورداری کار ساده‌ای نیست. گستردگی اصفهان و مهمانان ناخوانده‌ای که از استان‌های دیگر برای درمان به آن می‌آیند نشان داد دشواری اجرای این طرح در گام‌های اول و دوم در این استان دو چندان است و گام سوم طرح تحول نظام سلامت با حواشی روبه رو شد که در پایتخت و سایر استان‌ها نیز به وجود آمد.

غلامرضا اصغری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به دشواری‌های اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان اصفهان گفت: از 15 اردیبهشت سال جاری گام اول طرح تحول نظام سلامت در اصفهان برداشته شد و هدف این بود که مردم هزینه‌های پرداختی خود را در بخش بستری کاهش دهند. دلیل اولویت داشتن این موضوع نیز تحت فشار بودن مردم در زمینه هزینه‌های بستری و درمان در سال‌های گذشته بود.

وی به دومین هدف گام اول این طرح اشاره کرد و افزود: تأمین دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دومین هدف این طرح در گام اول بود. اهداف دیگری همچون رایگان شدن زایمان طبیعی که به‌صورت صددرصدی تحقق پیدا کرد و تأمین پزشک در مناطق محروم و پزشک متخصص مقیم در بیمارستان‌ها به‌صورت شبانه‌روزی نیز را می‌توان از دیگر اهداف این طرح دانست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به دلیل نارضایتی مردم در مورد هزینه‌ها، تأمین دارو و تجهیزات، نخستین گام این طرح به این امور اختصاص یافت. بودجه‌ای که در گذشته برای درمان اختصاص داده می‌شد، محدود بود، اما در دولت فعلی این بودجه افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد و منبع آن نیز یارانه‌ها بود که 10 درصد آن تحت عنوان یارانه سلامت در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد.

اصغری با بیان این‌که مردم با این طرح نزدیک به شش درصد از هزینه‌های درمانی خود را در بیمارستان می‌پردازند، اضافه کرد: از اردیبهشت تاکنون 156 میلیارد تومان در استان اصفهان برای این طرح هزینه شده که بیش از 60 درصد آن مستقیماً به عنوان یارانه سلامت و کاهش هزینه پرداختی در صورتحساب منظور و در واقع به خود مردم داده شده است.

پوشش 500 هزار نفر با رسیدن گام دوم به حاشیه شهرها

وی به گام دوم این طرح پرداخت و تصریح کرد: از مهرماه تحول در حوزه بهداشت آغاز شد که بر اساس آن ابتدا روستاها و مناطق زیر 20 هزار نفر تحت پوشش پزشک خانواده قرار گرفت و بعد از آن نیز شهرهای 20 تا 50 هزار نفر تحت این پوشش قرار گرفتند. اکنون نیز درگیر تحت پوشش قرار دادن حاشیه شهرهای بزرگ هستیم. در این راستا حاشیه شهرهای اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان و شهرضا تا پایان سال تحت پوشش پزشک خانواده قرار می‌گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با اجرای طرح، حاشیه شهرها جمعیتی 500 هزار نفری تحت پوشش پزشک خانواده قرار می‌گیرند که 250 هزار نفر آن در حاشیه اصفهان قرار دارند که از لحاظ درآمدی نیز مردم ضعیفی هستند.

اصغری افزود: این طرح به شهرهای بالای صد هزار نفر از جمله اصفهان نیز راه پیدا می‌کند. این جمعیت سرشماری می‌شود و به هر سه هزار نفر یک پزشک خانواده اختصاص داده می‌شود. این پزشک متولی سلامت آنهاست و برای‌شان پرونده سلامت تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: پزشک پس از تشخیص بیماری، فرد را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. فشار خون، افسردگی، قند خون و بیماری‌های دیگر تشخیص داده و بعد به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود. سپس اقدامات متخصص به پزشک خانواده که مسئول آن منطقه است برگشت داده می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: پزشک خانواده منطقه را پایش می‌کند. این کار مهم‌تر از بحث درمان است به لحاظ این‌که پیشگیری بهتر از درمان است.

اصغری با اشاره به گام سوم و اجرای کتاب ارزش‌های نسبی اظهار کرد: بر اساس این طرح کسی نباید زیرمیزی بگیرد و خوشبختانه گزارش موردی نیز پس از اجرای طرح نداشتیم. همه تعرفه‌ها به میزان تقریبی یک و نیم برابر افزایش یافته و اکنون مردم زیر میزی نمی‌پردازند. علاوه بر این با افزایش تعرفه‌ها و در نتیجه افزایش کارانه شاغلین در بیمارستان‌ها یک رضایت نسبی نیز در میان کادر غیرپزشک و رشته‌های پیراپزشکی ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که درخواست‌های پزشکان با افزایش حدودی یک و نیم برابری دریافتی‌ها تا حدی تأمین‌شده، افزود: امیدواریم بحث اساسی طرح تحول نظام سلامت که همه جمعیت کشور تحت پوشش پزشک خانواده است تحقق یابد و در سال 1394 شهرهای بالای صد هزار نفر و کلان شهر اصفهان نیز تحت پوشش قرار گیرند.

نظرهای متفاوت، به مفهوم مخالفت نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اختلاف‌نظرهایی که برخی از روسای بیمارستان‌ها از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت در اصفهان با وی داشتند، اظهار کرد: برخی دوستان نظرهایی متفاوت در مورد شیوه اجرای طرح تحول نظام سلامت داشتند اما این به مفهوم مخالفت نبود.

اصغری به اختلافات مسئولان اجرایی استان در گام سوم طرح تحول نظام سلامت اشاره و اضافه کرد: به ویژه در گام سوم مسئولان بیمارستان‌ها باید با افرادی که زیرمیزی می‌گرفتند برخورد می‌کردند، اما در هفته اول کوتاهی‌هایی شد که در همان هفته اعلام شد هر کسی حاضر نیست با این طرح همراهی کند قطعاً تعویض می‌شود، اما خوشبختانه همراهی انجام شد و کسی را به این دلیل تعویض نشد.

وی با بیان این‌که در برخی مواقع پزشک مقیم در بیمارستان‌ها تأمین نشد، گفت: باید به اندازه تعداد تخت و نوع کارکرد بیمارستان، متخصص مرتبط با آن در بیمارستان شبانه‌روز مقیم باشد. به عنوان نمونه در بیمارستان تخصصی قلب باید متخصص قلب در آن به ‌صورت مقیم باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها را که به‌صورت آموزشی بودند و همکاران هیئت علمی آمادگی نداشتند که مقیم باشند در ابتدا نتوانستیم 30 شب کامل هر ماه را پوشش دهیم. به همین دلیل از متخصصان درمانی در برخی بیمارستان‌ها کمک گرفتیم.

اصغری با بیان این‌که در گام سوم تلاش شده تا توازن میان بخش خصوصی و دولتی در مراجعه بیماران صورت بگیرد، اظهار کرد: مراجعه به بیمارستان‌های دولتی در گام‌های اول و دوم نزدیک به 10 درصد افزایش پیدا کرد، ولی در گام سوم تقریباً متعادل شد.

وی اضافه کرد: با اجرای گام سوم و کتاب ارزش‌های نسبی تعرفه‌های دولتی هشت هزار و 800 تومان است، درحالی‌که در بیمارستان خصوصی 38 هزار تومان است. به همین دلیل بیمه‌های تکمیلی سعی می‌کنند بیمار را به بخش خصوصی ببرند و آن‌هایی که بیمه تکمیلی ندارند، عمدتاً در بخش دولتی درمان می‌شوند.

علت تاخیر پرداخت‌های پرسنل پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به تأخیر پرداخت حقوق متخصصان و پرسنل پزشکی، تصریح کرد: در برخی مواقع پرداخت‌ها با تأخیر همراه بود و دلیل آن هم این است که خدمات ارایه شده حدود 90 درصد آن توسط بیمه پرداخت می‌شد، پس باید اسناد آن را جمع‌آوری می‌کردیم و سپس به بیمه‌ها ارایه می‌دادیم تا بیمه پول آن را به ما بدهد.

اصغری افزود: در برخی مواقع بیمه‌ها آمادگی برای پرداخت پول نداشتند و همین موجب تأخیر در پرداخت‌ها می‌شد. در نهایت طرحی را وزارت بهداشت و درمان مطرح کرد که بر اساس آن پولی در اختیار وزارتخانه بین بیمه و مراکز درمانی قرار می‌گیرد و چرخش مالی انجام می‌شود. اکنون پرداخت با دو ماه تأخیر به روز است و همه جا پرداخت‌های مهرماه را هم دادیم و پرداخت‌های آبان و آذر نیز بزودی انجام می‌شود.

وی با اشاره به مشکل کمبود پرستار در اصفهان، اظهار کرد: بین 480 تا 500 پرستار استخدام و وارد سیستم کردیم، هم‌چنین پس از ابلاغ کتاب ارزش‌های نسبی، حقوق پرستاران یک و هفت دهم برابر افزوده شده است. البته برای دانشگاه مشکل ایجاد شده، زیرا بقیه دارندگان مدرک کارشناسی اعتراض دارند که چرا پرستاران در بیمارستان‌ها حقوق بیشتری می‌گیرند و در حوزه‌های دیگر کمتر حقوق می‌گیرند.

تعلق کارانه به دستیاری‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که دریافت حقوق دستیاری پزشکی از اول مهرماه به گونه‌ای است که ماهیانه کمتر از یک میلیون تومان نگیرند، به ایسنا گفت: حقوق دانشجویان دستیاری پزشکی افزایش پیدا نمی‌کند، ولی چیزی به نام "کارانه" به آنها داده می‌شود. 20 درصد کارانه از حق العمل‌ها به این گروه نیز اختصاص داده شده است.

اصغری اضافه کرد: بهبود هتلینگ در اغلب بیمارستان‌ها در حال اجراست، اما در برخی بیمارستان‌ها که فشار کاری بر آنها بسیار زیاد است با تأخیر این اتفاق افتاده است. به همین دلیل ابتدا بیمارستان‌های دیگر را برای ارایه خدمات آماده می‌کنیم و سپس به بیمارستان‌های شلوغ می‌رویم. به عنوان نمونه بیمارستان‌های امین و فارابی آماده می‌شوند تا بعد در بیمارستان الزهرا(س) و کاشانی نیز ارتقای هتلینگ به ‌صورت کامل اجرا شود.

وی ادامه داد: البته تا حدی نیز این پروژه را در بخش‌های این دو بیمارستان جلو برده‌ایم و بهتر شده است. به عنوان نمونه در آشپزخانه و تأسیسات بیمارستان الزهرا(س) بزودی این کار انجام می‌شود و امیدواریم که دو بخشی که به عنوان پاویون از آن در بیمارستان الزهرا(س) استفاده می‌شود بهسازی و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N752927

وبگردی