آفتاب
/نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران/

شوری: ایران تنها قدرت منطقه‌یی است که سیاست‌های منطقه‌یی مستقلی دارد

شوری: ایران تنها قدرت منطقه‌یی است که سیاست‌های منطقه‌یی مستقلی دارد

یک پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها قدرت منطقه‌یی است که سیاست‌های منطقه‌یی مستقلی را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد شوری، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که در نوبت صبح و بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشت گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر ژئوپلوتیک در موقعیتی قرار دارد که هم زمان در مناطق مختلفی از آسیای مرکزی و قفقاز گرفته تا آسیای جنوبی، خلیج فارس و خاورمیانه از توانایی نقش آفرینی برخوردار است.

او ادامه داد: از نظر سطح قدرت، جمهوری اسلامی ایران در تمامی این مناطق به عنوان یک بازیگر اصلی و یا مهم به شمار می‌آید و هم‌چنین طی سه دهه گذشته نوع رابطه ایران با قدرت‌های بزرگ مساله‌ای پرتنش بوده است که دائما با واکنش روبه‌رو بوده است.

شوری با بیان این که در آسیای مرکزی و قفقاز، آسیای جنوبی، خلیج فارس و خاورمیانه اغلب قدرت‌های بزرگ حضوری پررنگ دارند خاطرنشان کرد: نوع تعامل جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ در وضعیت نظم منطقه‌یی نقش تعیین کننده داشته و خواهد داشت. در این راستا نکته پر اهمیت این است که جمهوری اسلامی ایران تنها قدرت منطقه‌یی است که سیاست‌های منطقه‌یی مستقلی را دنبال می‌کند و رفتار این کشور نه در چارچوب موازنه سازی و نه در چارچوب پیروی قابل تعریف است.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر ایران با وجود آن که یک قدرت بزرگ به شمار نمی‌آید ولی در عین حال در سطح منطقه‌یی از میزان قدرت برخوردار است که قدرت‌های بزرگ قادر به نادیده گرفتن آن نیستند.

این پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان این که نوع تعامل ایران با قدرت‌های بزرگ در سطح منطقه‌یی به یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده به وضعیت نظم منطقه‌یی تبدیل شده است افزود: بر این اساس این پرسش که در هر منطقه چه رابطه‌ای میان اهداف منطقه‌یی ایران از یک سو و اهداف منطقه‌یی قدرت‌های بزرگ از سوی دیگر وجود دارد پرسش بسیار کلیدی خواهد بود.

انتهای پیام

کد N752695

وبگردی