آفتاب
یک استاد دانشگاه:

ملت فلسطین از حق تعیین سرنوشت برخوردار است

ملت فلسطین از حق تعیین سرنوشت برخوردار است

یک استاد دانشگاه گفت: بر اساس قطعنامه‌های موجود، کشورها باید به مبارزات ملت‌های استقلال‌طلب کمک مادی نیز داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) توکل حبیب‌زاده در سخنانی با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی تسلیح کرانه باختری از منظر حقوق بین الملل» در دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ملت فلسطین جزو ملت‌هایی است که از حق تعیین سرنوشت برخوردار است و در حقوق بین‌الملل از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل هم فلسطین از عنوان «ملت مستقل» برخوردار شده است و ازاین رو از ویژگی‌های عینی، تاریخی، مذهبی و نژادی بهره‌مند است و فلسطینی‌ها خود را به یک ملت واحد می‌دانند. در اسناد فلسطینی‌ها هم به این مسائل اشاره شده و ملت بودن مردم فلسطین و برخورداری آن‌ها از حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: بعد از ماجرای آوارگان فلسطینی و رفتارهای غیرانسانی اسرائیلی‌ها علیه فلسطینیان سازمان ملل برای جبران این مسئله در سال 76 کمیته‌ای را درباره غیرقابل انکار بودن حقوق فلسطیل تشکیل داد و قطعنامه‌هایی برای بازگرداندن آوارگان فلسطینی صادر کرد و ساف به عنوان نماینده رسمی مردم فلسطین در سازمان ملل به عضویت پذیرفته شد. با وجود آنکه ملت فلسطین در حقوق بین الملل به عنوان یک ملت از زمان تجزیه امپراطوری عثمانی پذیرفته شده‌اند اما جامعه بین‌المللی چشم خود را بر روی این واقعیت بسته و کمکی به آن‌ها نمی‌کند و این در حالی است که قطعنامه‌های متعددی صادر شده است.

وی با اشاره حقانیت ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود تصریح کرد: سیاست‌های رژیم صهیونیستی و سیاست‌های کشورهای بزرگ و همچنین ناتوانی جامعه بین‌المللی در احقاق حقوق فلسطینی‌ها چاره‌ای جز مقاومت برای مردم فلسطین باقی نگذاشته است.

وی ادامه داد: می‌توان مبارزات مردم فلسطین را در قالب مبنای حق دفاع مشروع و حق تعیین سرنوشت مبتنی دانست. با توجه به این‌که وقتی قدرت سلطه‌گر مردم تحت سلطه را مورد تجاوز نظامی قرار می‌دهند ملت‌ها از حق دفاع مشروع برخوردار می‌شوند و این امر در اعلامیه‌ها و منشور حقوق بین الملل مطرح شده و بر اساس آن‌ مبارزات مردم تحت استعمار نه تنها درست و ضروری است بلکه کشورهای سلطه‌گر مرتکب جرم نیز می‌شوند. از سوی دیگر در راستای مبنای حق دفاع مشروع می‌توان گفت از آن‌جا که فلسطین به رسمیت شناخته شده؛ بنابراین حق دفاع مشروع را می‌توان برای «کشور فلسطین» به رسمیت شناخت.

این استاد دانشگاه افزود:‌ در مبنای تعیین حق سرنوشت نیز قطعنامه‌های متعددی صادر شده که حق مبارزه برای ملت‌هایی که می‌توانند برای سرنوشت‌شان مبارزه کنند به رسمیت شناخته شده‌اند و در برخی از قطعنامه‌ها ملت‌های تحت سلطه می‌توانند حتی از دیگران کمک و پشتیبانی دریافت کنند.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «حق تعیین سرنوشت از مصادیق بارز تعهدات جامعه بین‌المللی به شمار می‌رود» گفت: همه دولت‌ها متعهدند برای تعیین حق سرنوشت با یکدیگر همکاری کنند و بر اساس قطعنامه‌های موجود کشورها باید به مبارزات ملت‌های استقلال‌طلب کمک مادی نیز داشته باشند.

انتهای پیام

کد N752577

وبگردی