آفتاب

ساکاشویلی: آمریکا برای ارائه تسلیحات کشنده به اوکراین آماده است

ساکاشویلی: آمریکا برای ارائه تسلیحات کشنده به اوکراین آماده است

رئیس‌جمهور سابق گرجستان که به تازگی مشاور پترو پوروشنکو شده است، گفت که تصمیم مجهز کردن اوکراین به تسلیحات دفاعی کشنده آمریکا 99 درصد آماده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان اخیرا به عنوان مشاور پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین تعیین شده است و هماهنگی ارسال تسلیحات از کشورهای غربی به اوکراین را بر عهده دارد.

ساکاشویلی در مصاحبه با شبکه 5 تلویزیون اوکراین گفت: ما قصد داریم تا تسلیحات دفاعی از آمریکا دریافت کنیم و افکار عمومی را با خود داریم. این تسلیحات جان هزاران اوکراینی را نجات خواهد داد.

وی پیشتر نیز در جریان مصاحبه با شبکه اوکراینی اسپرسو تی وی (Espreso TV) تاکید کرد: کمک تسلیحاتی به اوکراین در حال حاضر اولویت اساسی است و من شخصاً در روزهای آتی این مساله را پیگیری می‌کنم.

رییس‌جمهوری اوکراین گفته است که میخائیل ساکاشویلی «شورای بین‌المللی رایزنی اصلاحات» را رهبری خواهد کرد و نماینده اوکراین در خارج از کشور و نماینده مجامع بین‌المللی در اوکراین خواهد بود. ساکاشویلی در دوران قدرتش به داشتن مواضع ضد روسی شهرت داشت.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که ساکاشویلی اکنون به دلیل رسوایی‌های سال 2012 مربوط به شکنجه زندانیان و همچنین سوءاستفاده از قدرت در کشورش محبوبیت چندانی نداشته و هم‌اکنون در آمریکا سکونت دارد.

در واشنگتن رهبران کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را ارائه کرده‌اند که طبق آن وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) موظف می‌شود که آموزش و کمک کشنده دفاعی در اختیار اوکراین قرار دهد.

هم‌اکنون ارتش آمریکا به لحاظ فنی می‌تواند تنها هدایت و یا پشتیبانی غیرملموس نیروهای اوکراینی را عهده‌دار باشد چرا که آموزش رسمی نیاز به مجوز کنگره دارد.

انتهای پیام

کد N752488

وبگردی