آفتاب
لیاقتی خبر داد:

صندوق ملی محیط زیست در کشور تشکیل شد

صندوق ملی محیط زیست در کشور تشکیل شد

گرگان- دانشیارگروه اقتصاد منابع و محیط زیست و رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان تشکیل صندوق ملی محیط زیست در کشور گفت: این صندوق در جهت حفاظت از محیط زیست است.

​به گزارش خبرنگار مهر، هومان لیاقتی ظهر دوشنبه در اولین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازیافت، اظهار کرد: کمک به صنایع کوچک آلاینده که با محدودیت منابع مواجه هستند و فراهم نمودن تسهیلات لازم برای حفاظت از محیط زیست برای نهادهای مردمی از دلایل ایجاد این صندوق است.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست، ادامه داد: نهادهای مالی يا صندوق های حفاظت از محيط در اغلب کشورهاي جهان به ويژه در کشورهای درحال توسعه، به منظور مقابله با فرآيندهای تخريب محيط زيست تاسيس می شوند.

وی افزود: شفاف سازی یارانه ها و کاهش بار تسهیلات تکلیفی به بانک ها، کمک به جذب اعتبارات بین المللی، کمک به توسعه صنایع سبزو پاک از دیگر دلایل مهم صندوق ملی محیط زیست است.

لیاقتی گفت: به دولت اجازه داده می شود با رعایت اصول ۷۲ و ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تقلیل آلاینده های وارده به محیط زیست و تخریب آن صندوق ملی محیط زیست را وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست را تاسیس کند.

وی خاطر نشان کرد: اساسنامه صندوق ملی محیط زیست مصوب سال ۱۳۸۴ و اصلاحیه اساسنامه صندوق مصوب ۱۳۸۷ و راه اندازی رسمی صندوق در زمستان ۱۳۹۳ است.

دانشیار گروه اقتصاد منابع و محیط زیست و رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی افزود: از جمله مهم ترین سیاست های صندوق ملی محیط زیست همکاری با ارگان ها و نهادهایی مثل صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک ها و موسسات اعتباری، وزارت های جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، کشور، امور اقتصاد و دارایی، نفت و موسسات تابعه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است.

وی ادامه داد: ضعف ساختاری و بوروکراسی حاکم بر نظام اداری کشور و مخالفت برخی از دستگاه های اجرایی برای واریز درآمدها به صندوق مانند عوارض آلودگی های محیط زیست از چالش های موجود در این زمینه است.

کد N752288

وبگردی