آفتاب
برای سخنرانی در شورای حقوق بشر و ادامه مذاکرات هسته‌ای

ظریف وارد ژنو شد

ظریف وارد ژنو شد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در راس هیاتی به منظور شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و ادامه مذاکرات هسته‌ای در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه با جان کری وارد ژنو شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مذاکرات هسته‌ای این هفته با توجه به ازدحام جلسات بین‌المللی و برگزاری نشست حقوق بشر سازمان ملل به شهر مونترو در نزدیکی ژنو منتقل شده و تا پنج‌شنبه به طول می‌انجامد.

محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و‌ آمریکا عصر روز دوشنبه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. هم‌چنین سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیران خارجه ظهر امروز در مونترو با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار می‌کنند. ظریف صبح امروز به وقت محلی در نشست شورای حقوق بشر در ژنو سخنرانی و در حاشیه آن با همتایان هلندی و روس خود و کمیساریای عالی حقوق بشر دیدار می‌کند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که بعد از مذاکرات وین در آذرماه سال جاری ادامه یافته است، در سطح دو جانبه میان معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و ظریف و کری برگزار شده است. در عین حال معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در هر دور مذاکرات دوجانبه میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در محل مذاکرات حضور یافته و در جریان آخرین تحولات قرار گرفته‌اند.

در این دور از مذاکرات نیز قرار است روز پنج‌شنبه معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار کنند.

هم‌چنین علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در این دور از مذاکرات نیز حضور دارند که گفته می‌شود آن‌ها دیدارهای جداگانه نیز علاوه بر حضور در مذاکرات وزیران خارجه با یکدیگر خواهند داشت.

برخی تحلیل‌گران معتقدند، با توجه به پیشرفت صورت گرفته در دور قبلی مذاکرات که با حضور علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و تیمی از کارشناسان فنی برگزار شد، انتظار است که در این دور از مذاکرات نیز شاهد پیشرفتی قابل توجه در بخش‌های فنی و سیاسی باشیم.

وزیر خارجه کشورمان پیش از این درباره مذاکرات هفته گذشته گفته بود که "پیشرفت‌هایی به طور جدی" صورت گرفت و ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات این هفته نیز در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌ها به پیشرفت دست یابیم.

ظریف هم‌چنین گفت که چنان چه این پیشرفت به دست آید، تدوین توافق را به طور دقیق که امکان اجرایی شدن داشته باشد،‌ آغاز می‌کنیم. از این رو می‌توان امیدوار بود که در مذاکرات این هفته چارچوب نانوشته توافق جامع به دست آید هر چند دست یافتن به این چارچوب با توجه به اهمیت متن توافق نهایی نمی‌تواند به معنای دستیابی به توافق جامع باشد.

برخی کارشناسان معتقدند، مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های گذشته و با هشدار مقام معظم رهبری برای رسیدن به توافق در یک مرحله، شکل واقعی و منطقی به خود گرفته است و طرف مقابل با جدیت بیشتر به مذاکرات وارد شده است.

وزیران خارجه ایران و آمریکا درحالی این هفته پای میز مذاکره می‌نشینند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ‌ سه‌شنبه در کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات در حال انجام سخنرانی خواهد کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های خارجی حدود 66 درصد دموکرات‌ها مخالف سخنرانی نتانیاهو که مورد انتقاد باراک اوباما است هستند. با این حال نتانیاهو اعلام کرده است که در سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره ماموریتی تاریخی بر دوش دارد.

رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده است که با هرگونه توافق که برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد و به ایران اجازه می دهد غنی سازی را ادامه دهند مخالف است و به هر دری می‌زند تا از چنین توافقی جلوگیری کند.

انتهای پیام

کد N752147

وبگردی