آفتاب
/نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران/

کولایی: دولت در عرصه‌ سیاست‌خارجی واقع‌گرایانه عمل کرده است

کولایی: دولت در عرصه‌ سیاست‌خارجی واقع‌گرایانه عمل کرده است

استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به شعار رئیس‌جمهور مبنی بر مقابله با خشونت تلاش‌های زیادی برای حل مسائل ایران از طریق دیپلماسی در دولت یازدهم صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان یاران(ایسنا)، الهه کولایی که در دومین همایش نظام بین‌الملل ، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد حضور داشت به بررسی روابط ایران با روسیه و نظام بین‌الملل پرداخت.

وی با واقع‌گرا خواندن سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت یازدهم گفت: سیاست خارجی ایران با توجه به شرایط فعلی با بحرانی که روسیه با آن روبرو است بسیار واقع گرایانه است زیرا دستگاه دیپلماسی ما در عین این که تلاش دارد روسیه و چین را به عنوان شرکایش در کنار خود داشته باشد از تعامل با کشورهای غربی نیز دست نکشیده است.

کولایی با بیان این که ایجاد تعامل با جهان در پرتو سیاست تعامل سازنده با جهان از جمله نمادهایی است که واقع‌گرایی را در سیاست خارجی ایران نشان می‌دهد، افزود: در فرآیند تصویر سازی در سیاست خارجی شاهد رفتارهای متعارضی بودیم ولی دولت ایران سیاست تمرکز بر تعاملات خارجی خود را در پیش گرفت و از هر گونه تحریک طرف مناظره خود پرهیز کرد و به دنبال پیدا کردن راههای سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسائل خود است.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد در داخل ، منطقه و یا حتی در سطح جهان بحران اوکراین را فرصتی مناسب برای خود قلمداد کردند. ولی بی تردید ایران نه تنها روابط خود را با روسیه مخدوش نکرد بلکه از حقوق مردم اوکراین نیز حمایت می‌کند؛ چرا که دستگاه دیپلماسی ما تلاش دارد شعار مقابله با خشونت که رئیس جمهورمان در سازمان ملل مطرح کرد را به واقعیت تبدیل کند.

کولایی با اشاره به برخی از موانع بر سر راه عملیاتی ساختن شعار مقابله با خشونت خاطرنشان کرد:‌ ما در سیاست داخلی و سیاست خارجی خود برای عمل به این شعار با موانع جدی روبرو هستیم ولی باید عزم دولت ایران به مدیریت روحانی برای جامه عمل پوشاندن به شعار مقابله با خشونت را جزم کرد.

وی ادامه داد: ایران در مساله‌ اوکراین هم تعامل با روسیه را در نظر دارد و هم بر ضرورت هم زمان توسعه‌ روابط با کشورهای غربی واقف است که این نکته‌ مثبتی در دولت است که باید برجسته شود؛ چرا که این سیاست‌ها ظرفیت را فراهم می‌کند تا به صورت همزمان با روسیه که با غرب در تقابل است رابطه داشته باشیم و از سوی دیگر تعاملات مان با جامعه جهانی را در ابعاد سیاسی و اقتصادی مد نظر قرار دهیم زیرا مهمترین امر برای ما منافع ملت ایران است.

به گزارش ایسنا، حمیرا مشیر زاده استاد دانشگاه علامه نیز که در این همایش حضور داشت به بررسی واقع گرایی انتقادی در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد واقع گرایی انتقادی در دوران سازندگی واصلاحات بیشتر مورد توجه قرار گرفته و جنبه‌ عملی بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: البته واقع گرایی در دوران اصول‌گرایی وجود داشت ولی به نوعی قدرت محوری آرمان گرایانه جایگاه بیشتری در دولت داشت که به افزایش قدرت ملی در عرصه‌ سخت افزاری تاکید داشت و نوعی اراده محوری که مختص آن دوره بود را به وجود آورد.

مشیرزاده با اشاره به واقعیت گرایی انتقادی در دوران اصلاحات نیز گفت: بازگشت واقعیت گرایی و انتقادی بودن از نکات مثبت این دوره بود ولی در دوران اعتدال شاهد بیشتر شدن تحریم‌ها و فشارها بر روی ایران هستیم اما می‌توان مهمترین خصیصه این دوران را تاکید بر مذاکره و به ویژه مذاکرات هسته‌ای دانست. در هر صورت در دوران اعتدال دیپلماسی عمومی در سطح محدودتری نسبت به دوران سازندگی و اصلاحات وجود دارد ولی با این حال همچنان دیپلماسی عمومی دنبال می شود.

این استاد دانشگاه علامه در پایان تاکید کرد:‌ در همه‌ی دولت های جمهوری اسلامی ایران ترکیب آرمان گرایی و واقعیت گرایی وجود دارد ولی واقعیت گرایی در دوران اصلاحات و سازندگی بیشتر از سایر دولت‌ها عملیاتی شد.

انتهای پیام

کد N752043

وبگردی