آفتاب

مذاکرات سیسی و پادشاه عربستان پشت درهای بسته

مذاکرات سیسی و پادشاه عربستان پشت درهای بسته

رئیس‌جمهور مصر پس از سفری کوتاه به عربستان و دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیر، ریاض را ترک کرد. تاکنون اطلاعاتی از مسائل مطرح شده در این دیدار منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری الجزیره، "عبدالفتاح السیسی"، رئیس‌جمهوری مصر در سفری چند ساعته به ریاض در نشستی پشت درهای بسته با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از آن هیات‌هایی از دو کشور نیز با یکدیگر گفت‌وگو کردند اما تاکنون جزئیات این دو دیدار منتشر نشده است.

تنها خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: این دیدار پیش از برگزاری یک کنگره اقتصادی در منطقه تفریحی- توریستی شرم‌الشیخ برگزار شد که قرار است با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی کشورهای حوزه خلیج فارس برای حمایت از اقتصاد متزلزل مصر به زودی برگزار شود.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام عربستانی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: همچنین این دو مقام عالی مصر و عربستان در نشست روز یکشنبه به بررسی پیشنهاد سیسی مبنی بر تشکیل یک ائتلاف مشترک برای مقابله با تروریسم و تهدیدات منطقه به ویژه شرایط کشورهای یمن، لیبی و سوریه پرداختند.

عبدالفتاح سیسی روز یکشنبه در سفری رسمی وارد ریاض شد و ملک سلمان شخصا برای استقبال وی به فرودگاه رفت. این سفر اولین دیدار رسمی رئیس‌جمهوری مصر با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید عربستان از زمان انتصابش در 23 ژانویه گذشته برای گفت‌وگوی دو طرف است.

این سفر سیسی همزمان با سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بود که شنبه وارد عربستان شد و قرار است وی دوشنبه با ملک سلمان بن عبد العزیز دیدار کند. گفتنی است، احتمال دیدار رئیس‌جمهوری ترکیه و مصر با یکدیگر در عربستان بسیار ضعیف است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سیسی در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه اعلام کرد که همزمانی این دو صرفا تصادفی بوده است.

انتهای پیام

کد N751585

وبگردی