آفتاب

برگزاری جلسه جدید مذاکرات سیاسی در صنعاء/نظر جمال بن عمر درباره پیامد بحران یمن

برگزاری جلسه جدید مذاکرات سیاسی در صنعاء/نظر جمال بن عمر درباره پیامد بحران یمن

گروه تروریستی انصارالشریعه مسوولیت کشتن 18 عضو جنبش انصارالله در استان البیضاء را بر عهده گرفت. در همین حال طرف‌های یمنی یکشنبه شب جلسه جدید مذاکرات را برای برون‌رفت از بحران کنونی در صنعاء آغاز کردند. منابع یمنی نیز اعلام کردند که هادی ظرف چند روز آتی تصمیم‌های مهمی برای تعیین پست‌های نظامی صادر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، در بیانیه انصارالشریعه آمده است که نیروهای انصارالشریعه جمعه شب دست به حمله‌هایی همزمان به مقرهای جنبش انصارالله زدند که یکی از این حملات در منطقه المجاری و حمله دوم در نزدیکی محل امدادرسانی در منطقه رداع صورت گرفت که به کشته شدن 17 عضو جنبش انصارالله انجامید.

انصارالشریعه اعلام کرد که همچنین احمد العواضی، کارمند در بخش امنیت عمومی که وابسته به جنبش انصارالله است، هدف قرار داد که وی بر اثر این حمله در دم جان باخت.

جلسه جدید مذاکرات در صنعاء

طرف‌های یمنی یکشنبه شب جلسه جدیدی از مذاکرات را برای برون‌رفت از بحران کنونی در صنعاء پایتخت یمن و با نظارت جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل آغاز کردند که در این مذاکرات حزب اصلاح‌ «اخوان‌المسلمین» و گروه ناصری حضور نداشتند.

منابع نیز در این خصوص اعلام کردند که طرف‌ها همچنان منتظر هستند تا نمایندگان اصلاح و ناصری حضور یابند تا مذاکرات برای حل بحران ادامه یابد.

گروه‌های سیاسی در یمن به طرف‌هایی که بر سر روند مذاکرات کارشکنی می‌کنند مهلت دادند تا به مذاکرات بازگردند و در غیر این صورت مناقشات تکمیل خواهد شد و شورای ریاستی نیز تشکیل می‌شود.

شش گروه سیاسی در یمن پیشنهاد جمال بن عمر مبنی بر انتقال محل مذاکرات به خارج از صنعاء را نپذیرفته‌اند.

هادی درصدد تعیین پست‌های نظامی

از سوی دیگر منابع آگاه یمنی اعلام کردند که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن ظرف چند روز آتی تصمیمات مهمی را برای تعیین اشخاصی در پست‌های نظامی صادر می‌کند.

منابع خاطرنشان کردند که تعدادی از مقامات نظامی از جمله سرلشگر علی ناجی عبید، مدیر دفتر وزیر دفاع اسبق و هیثم قاسم طاهر، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیروهای مسلح در پست‌های جدید تعیین می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود هیثم قاسم طاهر به عنوان یکی از فرماندهان مناطق نظامی تعیین شود.

بن عمر: بحران یمن بر صلح جهانی تاثیر می‌گذارد

در همین حال جمال بن عمر در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی با بیان اینکه پیامدهای بحران در یمن بر امنیت و صلح جهانی تاثیر می‌گذارد، مذاکرات را تنها راه برای حل این بحران دانست.

به اعتقاد او در راستای حمایت از اقدامات مداخله‌جویانه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در امور یمن و مخالفت با انقلاب مردمی در این کشور پایه و اساس اصلی مذاکرات در یمن طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن و توافق صلح و شراکت است و باید تمامی گروه‌ها برای اجرای آنچه که از روند سیاسی باقی مانده است، به توافق دست یابند.

وی تاکید کرد که شورای امنیت همواره آماده است تمام اقداماتی را که امنیت، صلح و ثبات را در کشورها محقق می‌کند، اتخاذ کند.

جمال بن عمر با بیان اینکه مناقشاتی در خصوص انتقال محل مذاکرات به خارج از صنعاء وجود دارد، گفت: مکان جدید مذاکرات در زمان مناسب اعلام می‌شود.

وقوع انفجاری در صنعاء

از سوی دیگر منابع خبری گزارش دادند که انفجاری در نزدیکی بیمارستان نظامی در شهر صنعاء به وقوع پیوست.

شاهدان عینی و منابع امنیتی اعلام کردند که این انفجار تلفاتی به همراه داشت و چهار فرد مجروح نیز برای درمان راهی بیمارستان شدند.

منابع امنیتی احتمال دادند که این حمله در پی انفجار انتحاری یا استفاده از یک خودرو بمب‌گذاری شده صورت گرفته است.

انتهای پیام

کد N751584

وبگردی