آفتاب

ایاد علاوی پیروزی در جنگ داعش را از آن عراقی‌ها دانست

ایاد علاوی پیروزی در جنگ داعش را از آن عراقی‌ها دانست

معاون رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه طولانی شدن جنگ در این کشور به دلیل نبود وحدت و آشتی ملی است مردم عراق را در نهایت پیروز جنگ علیه داعش آن هم بدون مداخله بیگانگان دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایاد علاوی، معاون فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی گفت: طولانی شدن جنگ به دلیل نبود آشتی و وحدت ملی است. برای همین باید وحدت و آشتی ملی از اولویت‌های ما برای وارد شدن به جنگ و پیروزی در آن باشد.

او در ادامه اظهاراتش اینگونه یادآور شد که بدون تحقق وحدت و همبستگی ملی واقعی که بر پایه دو مساله اساسی آشتی ملی سیاسی و خروج از باتلاق طایفه‌گرایی سیاسی است، پایان دادن به جنگ به صورت نهایی سخت خواهد بود.

علاوی تصریح کرد: دولت باید در مرحله اول تلاش‌های خود را بر تحقق وحدت و حفظ جامعه متمرکز کند. در حال حاضر موضع واحدی در خصوص آشتی ملی وجود ندارد.

به اعتقاد او،‌ از یک طرف تلاش‌های سیاسی برای پایان دادن به اعمال فشارها علیه بخش‌های وسیعی از جامعه و به حاشیه راندن برخی گروه‌ها انجام می‌شود و از طرف دیگر تلاش‌هایی برای خروج از طایفه‌گرایی سیاسی در حال انجام است. این موضوعی پیچیده است چرا که دیدگاه‌های واضحی در خصوص آن وجود ندارد.

علاوی گفت: طرف‌هایی وجود دارند که به دلیل منافع شخصی تلاش می‌کنند روند آشتی ملی را ناکام بگذارند.

معاون رئیس جمهوری عراق نظرش راجع به مردم عراق این بود که عراقی‌ها قادرند بدون مداخله خارجی و بدون هیچ نیرویی از خارج تروریسم را از بین ببرند همانطور که پیشتر توانستند با تروریسم مبارزه کنند.

به اعتقاد علاوی، از موانعی که در مقابل آشتی ملی قرار دارد ارائه پیش نویس ریشه کن کردن حزب منحل شده بعث است که این مساله باعث شکست کنفرانس‌ها و دیدارهایی در یکی از پایتخت‌های کشورهای عربی شده است. در حال حاضر روند آشتی ملی به طور کامل متوقف شده است.

انتهای پیام

کد N751530

وبگردی