آفتاب

کری: سخنرانی نتانیاهو در کنگره تبدیل به فوتبال سیاسی نشود

کری: سخنرانی نتانیاهو در کنگره تبدیل به فوتبال سیاسی نشود

در آستانه ایراد سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، جان کری نتانیاهو را به آرامش دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی گفت: طبیعی است که آمریکا به نخست‌وزیر اسرائیل خوش‌آمد خواهد گفت و او می‌تواند در اینجا سخن بگوید. روابط امنیتی ما با اسرائیل تا کنون به این اندازه نزدیک نبوده است.

با این حال، کری افزود که دیدار و سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نبایست تبدیل به «فوتبال سیاسی بزرگ» شود.

در ادبیات سیاسی آمریکا فوتبال سیاسی به موضوعی گفته می‌شود که احزاب سیاسی مخالف در موردش بحث می‌کنند و از آن بیش از آنچه که در اصل سیاسی باشد، موضوعی سیاسی می‌سازند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، سخنرانی نتانیاهو که برای سوم مارس برنامه ریزی شده انتقادهای بسیاری را علیه وی به دنبال داشته و یکی از پرتنش‌ترین سفرهای یک مقام اسرائیلی به آمریکا در تاریخ روابط دو طرف به شمار می‌رود. مقامات کاخ سفید اعلام کردند که تا چند روز از چنین دعوتی بی‌اطلاع بوده‌اند و این دعوت و پذیرش آن از سوی اسرائیل را تخطی از پروتکل‌های دیپلماتیک می‌دانند. کاخ سفید اعلام کرد که در صورت سفر نتانیاهو به آمریکا باراک اوباما با او ملاقات نخواهد کرد. طبق آخرین اخبار، دیداری میان این دو سیاستمدار انجام نخواهد گرفت.

جان کری پس از اطلاع از دعوت کنگره از نتانیاهو بدون مشورت با دولت واشنگتن گفته بود که با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار نخواهد کرد اما او در مصاحبه اخیر خود گفت که شرایطی که در آن از نتانیاهو دعوت به عمل آمده نباید دیگر موجب دعوا باشد. به رغم این اظهارات کری، بسیاری از مقام های دولت آمریکا معتقدند که سخنرانی نتانیاهو در کنگره می‌تواند آسیب بسیاری به روابط رژیم صهیونیستی و واشنگتن وارد سازد.

کری گفت آنچه در این رابطه رخ داده عجیب و حتی بی‌سابقه است اما دولت آمریکا مایل نیست این قضیه را به موضوع بحث سیاسی تبدیل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با تهران، تاکید کرد: توافق بدی با ایران صورت نخواهد گرفت و باید به دیپلماسی شانس داده بشود.

او اضافه کرد:‌ امید ما این است که دیپلماسی موثر باشد و من معتقدم که با توجه به موفقیت ما در موافقتنامه موقتی، مستحق آن هستیم که فرصت یابیم برای رسیدن به یک توافق خوب برای آینده هم تلاش کنیم.

کری گفت که به عقیده او در نتیجه توافق کوتاه‌مدتی که اواخر سال 2013 با ایران امضا شد، اسرائیل از امنیت بیشتری برخوردار شده است.

انتهای پیام

کد N751324

وبگردی