آفتاب

نقد دانشجویی سیاست‌های فرهنگی دولت در دانشگاه علامه

نقد دانشجویی سیاست‌های فرهنگی دولت در دانشگاه علامه

کرسی آزاداندیشی با موضوع بررسی سیاست های فرهنگی دولت یازدهم با حضور فعالان دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این کرسی آزاداندیشی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه سیاست های فرهنگی حکومت پهلوی موجب بروز انقلاب اسلامی شد خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود.

علامه عزیزی در ادامه افزود: فرهنگ همانند یک درخت گردو که سال ها طول می کشد که به بار بنشیند اما وقتی به بار نشست محصولات قوی خواهد داشت اما برخی که با دولت مشکل دارند معتقدند همه مشکلات فرهنگی امروز جامعه به دولت مرتبط است. در حالی که 60 تا 70 نهاد در کشور متولی امر فرهنگ بوده و بدین منظور بودجه دریافت می‎کنند و دولت تنها متولی امر فرهنگی کشور نیست.

در ادامه امین کیایی دبیر سابق بسیج دانشجویی دانشگاه قم با اشاره به اینکه در فضای ایدئولوژیک جهان اسلام سه دیدگاه سکولاریسم ، مدرنیته اسلامی و تمدن اسلامی وجود دارد، گفت: این سه دیدگاه در حوزه فرهنگ ، سیاست و اقتصاد تفاوت هایی دارند به طور مثال سکولارها غرب را یک مجموعه به هم پیوسته دیده و معتقد به تجزیه الگوی غربی نیستند اما در مدرنیزم اسلامی اعتقاد بر این است که باید تکنولوژی غرب را گرفت اما از اخلاق اسلامی بهره برد و در نگاه تمدن اسلامی ادعا می شود که جهت گیری غرب در کل باطل است. طرفداران مدرنیزم غربی یک لایه ظاهری از فرهنگ غربی گرفته و متوجه نیستند که توسعه اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی در تمدن غرب متوازن است. ما معتقدیم دولت یازدهم براساس نگاه مدرنیزم اسلامی به مسائل می نگرد.

به گزارش ایسنا فرشید جعفری دبیر سابق جنبش عدالت خواه دانشجویی نیز با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) می فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازی است، گفت: ما نمی توانیم از دل متون سکولار انسان های تراز انقلاب بسازیم.

این فعال دانشجویی همچنین با بیان اینکه ما منتقد سیاست‎های فرهنگی دولت هستیم، افزود: از عمر دولت یک سال و نیم گذشته و در رفتارهای فرهنگی دولت تناقضاتی وجود دارد. وزیر ارشاد در مجلس شورای اسلامی برنامه های خود را اعلام کرد اما اکنون رفتارهای دولت با این برنامه ها متناقض است.

در ادامه داود احمدی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه نیز اظهار کرد: در دولت گذشته فشارهای زیادی به فعالان عرصه فرهنگ مثل فیلم سازان و موسیقی دانان وارد می شد که این رفتارها هیچ‎گاه در دولت یازدهم دنبال نشد. دولت می‎خواهد اکنون به سینماگران ، خواننده‎ها و موسیقی دانان اعتماد کند و تلاش می کند دست و پای خود را از عرصه فرهنگ کوتاه کرده و فرهنگ را به متولیان اصلی آن بسپارد.

علامه عزیزی نیز در دور دوم این مناظره با تاکید بر اینکه نمی‎توان با قلدری فرهنگ جامعه را رشد داد، خاطرنشان کرد: عده ای فکر می کنند می‎توانند تفکر خود را با زور به نام دین به جامعه تزریق کنند. اکنون دغدغه مسائل فرهنگی در جامعه وجود دارد در حالی که مسائل اقتصادی نیز مهم‎تر است. عده ای در گذشته با نام عدالت بیت المال را غارت کرده و برای مردم مشکل اقتصادی درست کردند اما اکنون بعضی فقط نسبت به ساپورت نگرانی دارند. در حالی که یک شلوار 150 هزار تومان قیمت داشته و یک ساپورت 6 هزار تومان. به نظر من باید مشکلات اقتصادی را حل کرد.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: باید مردم در عرصه فرهنگی به خودآگاهی برسند زیرا مشکلات فرهنگی با قانون، مصوبه، یا دستورالعمل حل نمی شود.

کیایی دبیر سابق بسیج دانشجویی قم نیز اظهار کرد: باید اعلام شود که ما فرهنگ غرب را قبول داریم یا نه؟ زیرا نمی شود بگوییم که فرهنگ غرب را قبول نداریم ولی مجوز تک خوانی زن را بدهیم. به نظر من در سیاست فرهنگی دولت مبنایی وجود ندارد.

وی همچنین ادعا کرد: عدالت اقتصادی و اجتماعی از زمان دولت سازندگی زیر سوال رفت و ارزش های فرهنگی مثل حجاب از آن دوره آسیب دید و مسئولان هم به دنبال اشرافی گری رفتند.

جعفری هم در ادامه با بیان این‌که «در سیاست فرهنگی دولت یازدهم آزادی بیان وجود دارد» در عین حال نسبت به چگونگی برگزاری مراسم 16 آذر و افتتاح پروژ‌های نیمه‌تمام انتقاد کرد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «یک ملت با خودباوری و اعتماد به نفس رشد می‌کند» اظهاراتی مبنی بر این‌که «خزانه خالی است» را قابل نقد دانست.

دبیر سابق جنبش عدالت خواه دانشجویی همچنین با بیان اینکه در این دولت فرماندار شیراز به دلیل اعتراض به برگزاری کنسرت برکنار می شود، افزود: باید بررسی کرد که رزومه علی جنتی در زمینه فرهنگ چه بوده که اکنون ادعا می‎شود کارشناسان در عرصه فرهنگی بر سر کار آمده‎اند.

امین کیایی هم‌چنین در بخش پایانی صحبت های خود نسبت به دیدگاه وزیر ارشاد درباره مخالفان دولت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا احمدی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: ما در دولت احمدی نژاد نمی توانستیم با این شدت سیاست خارجی دولت را بکوبیم. وقتی گفته می شود اشرافیت فرهنگ جامعه را تغییر داده است من به یاد افکار سوسیالیستی و کمونیستی می افتم.

علامه عزیزی نیز در بخش پایانی این مناظره با بیان اینکه اگر همه مشکلات ما به دولت سازندگی مربوط می‎شود پس چرا این مشکلات بعد از این دولت حل نشد، گفت: ما در بعضی زمینه ها منتقد دولت روحانی هستیم اما این انتقادها دلیل نمی شود که اختلاس ها و مفاسد اقتصادی دولت قبل را از یاد ببریم.

وی همچنین گفت: وزیر ارشاد دولت یازدهم توانست نگاه امنیتی را از حوزه فرهنگی برداشته و افراد کارشناس را متولی عرصه فرهنگی کند.

انتهای پیام

کد N751148

وبگردی