آفتاب

حزب ملی‌گرای حاکم هند در کشمیر دولت ائتلافی تشکیل داد

حزب ملی‌گرای حاکم هند در کشمیر دولت ائتلافی تشکیل داد

حزب حاکم ملی‌گرای هندو به رهبری نخست وزیر هند امروز (یکشنبه) برای نخستین بار در توافق تقسیم قدرت با یکی از رقبای منطقه‌ای، دولتی را در استان کشمیر هند که اکثر جمعیتش مسلمان هستند، تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب "بهاراتیا جاناتا" به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند و حزب رقیب "مردم دموکراتیک" امروز رسما در پایتخت زمستانی جامو سوگند یاد کرده و دولتی را تشکیل دادند. این اقدام در مراسمی با تدابیر شدید و با حضور نارندرا مودی صورت گرفت.

به دنبال انتخابات ناقص و بی‌نتیجه‌ای که دو ماه پیش در خصوص مجمع ایالتی برگزار شد، مفتی محمد سید، رهبر حزب "مردم دموکراتیک" سروزیر این منطقه و رئیس دولت ائتلافی‌اش خواهد بود.

این انتخابات که دسامبر سال گذشته میلادی برگزار شد به دنبال تعدادی از حملات مرگبار در این منطقه که میان هند و پاکستان تقسیم شده و هر دو کشور ادعای مالکیت برآن را دارند، بر هم زده شد.

گروه‌های شورشی از 1989 میلادی تاکنون برای استقلال یا الحاق این منطقه به پاکستان با نیروهای هند درگیر هستند. این درگیری‌ها جان ده‌ها هزار تن را که اغلب غیر نظامی بوده‌اند، گرفته است.

تدابیر امنیتی در اطراف دانشگاه جامو که محل برگزاری مراسم تحلیف این کابینه بود، بسیار شدید بوده و ماموران پلیس در حال گشت زنی بودند.

راجش کومار، سربازرس پلیس منطقه جامو گفت: ما تمامی تدابیر و اقدامات لازم را در سراسر مرز با پاکستان واین شهر اتخاذ کرده‌ایم تا نظم و قانون را حفظ کنیم.

مودی و سید در چند روز گذشته نهایتا به دنبال هفته‌ها مذاکره با برنامه حکومت مشترک بر این منطقه موافقت کرده و قرار است جزئیات آن امروز منتشر شود.

اما این برنامه شامل حذف ماده قانونی که به کشمیر اجازه می‌دهد قوانین خود را تدوین کند، نمی‌باشد.

تحلیل‌گران هشدار دادند، ائتلاف دو حزب که از نظر ایدئولوژی با یکدیگر بسیار متفاوت هستند می‌تواند اختلافات در جامو را تشدید کند.

انتهای پیام

کد N750820

وبگردی