آفتاب

روسیه:هدف پایگاه‌های موشکی در لهستان و رومانی ایجاد اروپایی باثبات نیست

روسیه:هدف پایگاه‌های موشکی در لهستان و رومانی ایجاد اروپایی باثبات نیست

سفیر روسیه در ناتو اعلام کرد، استقرار پایگاه‌های دفاع موشکی در لهستان و رومانی می‌تواند ضربه‌ای جدی به امنیت نظامی باشد و مسکو هدف از ایجاد آن را ثبات نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "الکساندر گروشکو"، سفیر روسیه در ناتو گفت که مسکو به صورت مستقل این مساله را ارزیابی می‌کند که قدرت نمایی نظامی ناتو در شرق چگونه بر نگرانی‌های امنیتی روسیه تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: در مدت‌زمان مقتضی، ما پاسخ مناسبی را در رابطه با پیشنهادات مان برای همکاری مشترک بر روی تشریح اصطلاح «نیروهای جنگی چشمگیر» دریافت نکردیم. در چنین شرایطی ما به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنیم که این تقویت نظامی ناتو در شرق چه تاثیری بر روی امنیت ملی ما می‌گذارد. ما تردیدی نداریم که تشکیل پایگاه‌های دفاع موشکی در لهستان و رومانی هدفش ایجاد اروپای باثبات، صلح‌آمیز و متحد نیست و می‌تواند بر امنیت نظامی تاثیر منفی برجای بگذارد.

سفیر روسیه در ناتو همچنین افزود که اقدام بنیادین در رابطه میان روسیه و ناتو همچنان یکی از توافقات اصلی است که ریشه در این درک دارد که امنیت می‌تواند تنها از طریق همکاری افزایش یابد.

الکساندر گوروشکو گفت که دراسناد مذکور همچنین درباره اصول بنیادین روابط روسیه- ناتو از جمله اصول امنیت در جامعه یورو- آتلانتیک نکاتی ذکر شده و آنها غیرقابل تقسیم هستند.

مقام ارشد روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد: اسناد مذکور شامل اصول مهمی است که تاکید دارد ائتلاف نباید امنیت خود را با استقرار نیروهای دائمی اضافه و نیروهای جنگی چشمگیر حفظ کند. آن همچنین این مساله را بدیهی گرفته است که ناتو قصد استقرار هیچ‌گونه تسلیحات اتمی در کشورهای جدید عضو را ندارد. نهایتا اینکه در آن اسناد آمده است که روسیه و ناتو یکدیگر را دشمن نمی‌دانند و قصد آسیب رساندن به امنیت یکدیگر را ندارند.

در پی الحاق مجدد شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در مارس گذشته و آغاز درگیری‌های داخلی مسلحانه در مناطق ناآرام شرق اوکراین در آوریل، ناتو حضور نظامی خود را در نزدیکی مرز روسیه خصوصاً در حوزه بالتیک تقویت کرد.

انتهای پیام

کد N750573

وبگردی