آفتاب

برگزاری انتخابات پارلمانی در تاجیکستان

برگزاری انتخابات پارلمانی در تاجیکستان

مردم تاجیکستان امروز (یکشنبه) برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفته و قرار است معاون‌های جدید مجلس عوام پارلمان ملی را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان انتخابات پارلمانی امروز را یک رویداد سیاسی مهم برای کل کشور و مردمش خواند.

وی تاکید کرد که رویکرد قاطع رهبری ملی تاجیکستان برگزاری انتخاباتی شفاف، دموکراتیک و متحد است و در آن تمام رای‌دهندگان حق اظهارنظر آزادانه را دارند.

دبیرکل کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان اعلام کرد که در مجموع 288 نامزد برای 63 کرسی مجلس قانون‌گذاری این کشور رقابت می‌کنند.

از این میان، 103 نامزد از طرف احزاب و 79 کاندیدای دیگر به صورت مستقل نامزد شده‌اند. 185 نامزد دیگر نیز از حوزه‌های تک‌کرسی اعلام نامزدی کرده‌اند. در مجموع 3200 حوزه رای‌گیری از جمله 35 حوزه در 27 کشور خارجی و سه حوزه در روسیه برای رای‌گیری برپا شده‌اند. دو جناح پرنفوذ سیاسی تاجیکستان شامل حزب حاکم دموکراتیک مردمی و حزب احیای اسلامی تاجیکستان هر کدام 27 نامزد را معرفی کرده‌اند.

حزب کشاورزی و حزب سوسیال دموکراتیک که از مخالفان سرسخت دولت تاجیکستان محسوب می‌شوند، هر کدام 13 نامزد در انتخابات پارلمانی دارند. در مجموع 27 نامزد از سوی احزاب کمونیست، سوسیالیست، دموکرات و اصلاح‌طلبان اقتصادی معرفی شده‌اند. حزب دموکرات مردمی هم‌اکنون 55 کرسی در مجلس عوام پارلمان دارد که بیشتر از اکثریت قانون اساسی است.

کارشناسان پیش از این گفته‌اند که سه چهارم کرسی‌های پارلمان از سوی حزب دموکرات مردمی به ریاست امامعلی رحمان اشغال شده است و شش حزب دیگر هر کدام دو نماینده دارند. برای سوسیال دموکرات‌ها هم آنها نتوانستند تا حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان را کسب کنند و باید تلاش بیشتری کنند. رهبران احزاب سیاسی تاجیکستان گفته‌اند که در جریان رقابت انتخاباتی هیچ تخلف خاصی رخ نداده است.

انتهای پیام

کد N750412

وبگردی