آفتاب
حاج علی‌اکبری:

خادمی مساجد با هیچ شغلی قابل مقایسه است

خادمی مساجد با هیچ شغلی قابل مقایسه است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: خادمی مسجد شغلی است که نمی‌شود آن را با کارهایی که در اداره‌ها انجام می‌دهند مقایسه کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در اجلاس " خادمان بهشت " که با هدف تکریم و ارتقای منزلت خادمان مساجد و ترویج و احیای سنت خدمت افتخاری با حضور بیش از 2 هزار نفر از خادمان مساجد استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: حضور در مسجد، جایگاه، عظمت و شان بسیار بالایی دارد. خداوند در قرآن مساجد را به طور جداگانه به خودش پیوند می‌زند. همه عالم متعلق به خداست. اما این که مساجد از آن خدا باشد یعنی این که این مکان‌ها قطعه‌ای ممتاز و برگزیده از زمین هستند و با هیچ بخش دیگری قابل مقایسه نیستند.

وی ادامه داد: در احادیث اسلامی وارده شده که چه می‌شود که یک قسمت از زمین لیاقت این را پیدا می‌کند که برای مسجد انتخاب شود.

وی ادامه داد: برای هر کسی به هر شکلی که به مسجد پیوند بخورد ثواب‌هایی است اما در این بین خداوند به شکل ویژه‌ای به خادمان مساجد نگاه می‌کند و این خادمی یک مدال افتخار است برای شما.

حاج‌علی اکبری گفت: خداوند در قرآن وقتی می‌خواهد از شان و منزلت خادمین مسجد بگوید این شغل را به حضرت ابراهیم و فرزندش و پیامبر اسلام (ص) ربط می‌دهد. همه می‌دانیم که اولین وظیفه‌ی خادمان طهارت و پاک نگه داشتن مساجد است. اگر کسی این خدمت نصیبش شد باید از خداوند درخواست کند که این خدمت را از او قبول کند. در احادیث قدسی و قرآن کریم شخصی همچون حضرت مریم (س) نذر خادمی مسجد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ خادمین خانه خدا یک راز دارد و آن این‌که در اینجا شما به ارمغان تجلی الهی به جای صاحب خانه از مهمانان پذیرایی می‌کنید و این خیلی بزرگ است. ویژگی آبادگران مساجد و خادمان مطلوب خداوند ایمان به خدا، نماز، زکات و ایمان به آخرت است. چنین کسی که این صفت‌ها را داشته باشد خدمت‌گزاری خانه‌ی خدا لایق او می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به حدیث معراج گفت: در حدیث معراج آمده که پیامبر (ص) فرمودند: من بر در ششم بهشت دیدم که این گونه نوشته شده بود اگر کسی بخواهد قبر او وسیع و فرح افزا باشد مسجد بنا کند و اگر کسی می‌خواهد پیکرش پس از مرگ از دسترس موجودات در امان بماند در مسجد ساکن شود و اگر کسی دوست دارد بدنش به سلامت بماند مسجد را جارو کند. اگر کسی دوست دارد جایگاه خود را در بهشت ببیند مسجد را فرش کند و احادیث بسیار زیادی هم در مورد چراغ مسجد را روشن کردن و خاکروبه‌های آن را به بیرون بردن، داریم.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: این شغل با هیچ یک از مشاغل دیگر قابل مقایسه نیست، چرا که آنها هم در دنیا به خلق خدا خدمت می‌کنند و هم قبر و قیامت خود را تامین می‌کنند. این کار اخلاص عمل می‌خواهد و به همان اندازه که منزلت دارد مسئولیتش هم سنگین است. متاسفانه در فرهنگ عمومی آنگونه که باید منزلت این کار را نشناختند و نیاز به فرهنگ سازی داریم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه آرزو کنند خادم مسجد باشند. منزلت شما در نگاه اهلش آنچنان که باید بالا است اما باید در نگاه مردم هم این فرهنگ را به وجود بیاوریم.

وی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلاتی که خادمان مساجد دارند، گفت: شاید این سخن من از نظر مقام علمی این شغل درست نباشد ولی از نظر کارهای این دنیا باید بگویم که خادمی مساجد باید جزء مشاغل سخت حساب شود و بخصوص در مساجد بزرگی که باید نوبت‌های بسیاری به نظافت مسجد بپردازند. حق و لیاقت این شغل ادا نمی‌شود. مساجد ما ظرفیت لازم را برای حمایت و تامین خادمان ندارد و مرکز هم محدودیت قانونی و مالی دارد. اما ما تمام سعی و تلاش خود را می‌کنیم که بتوانیم به شما بزرگان خدمت برسانیم و مرکز با تمام ظرفیت از شما حمایت می‌کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: بعضی از منازل در مساجد است که در شان خادمان نیست، ساختار داخلی و تعریف وظایف خادمان باید برای کارگزاران تعریف شود و کارگزاران مساجد قدر شما را بدانند. در مورد مسائل زندگی و بیمه شما عزیزان دستگاه‌هایی هستند که وظایفی دارند و باید به این وظایف عمل شود تا شما راحت‌تر بتوانید به خانه‌ی خدا خدمت کنید.

حاج علی‌اکبری افزود: ما در سال 94 تلاش می‌کنیم که بتوانیم توجه ویژه‌ای به خادمان مساجد داشته باشیم و از شما هم توقع داریم که دراین کار مشترک به ما کمک کنید و اطلاعات لازم را در مورد مجموعه‌ای که در آن فعالیت دارید در اختیار ما قرار بدهید. به لحاظ رسمی کار اصلی شما خادمان بهشت با کارگزاران مساجد است ولی ما پشت صحنه هر کاری که از دستمان بر بیاید دریغ نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: نباید نوع نگاه مردم و کارگزاران مساجد باعث شود که ما کارمان را دست کم بگیریم. خدا این کار را بزرگ شمرده و قدر و منزلتش بالاست، ما نباید به خاطر قدرنشناسی برخی از افراد این کار خود را دست کم بگیریم.

وی ادامه داد: هشدار بعدی من این است که گاهی نزدیک بودن به نعمتی سبب می‌شود که آن نعمت را نبینیم و یا از آن غفلت کنیم. حضور در مسجد یک نعمت است که باید همواره با ذکر و دعا قدر آن را بدانیم. خادمی مسجد شغلی است که نمی‌شود آن را با کارهایی که در اداره‌ها انجام می‌دهند مقایسه کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: من از خادمانی که عاشقانه و آگاهانه به خانه خدا خدمت می‌کنند تشکر می‌کنم. از خادمانی که فضای مسجد را به خلق و خوی خوش خود معطر می‌کنند و از حضور کودکان و نوجوانان استقبال می‌کنند تشکر می‌کنم.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: خادمانی که عاشقانه به پاکی و نظافت و تمیزی مسجد اهتمام می‌ورزند لایق تشکر هستند و خادمانی که معلومات لازم و مناسب را برای خدمت به مردم کشف می‌کنند نیز باید مورد تقدیر و احترام واقع شوند. امیدوارم روزی برسد که خادمی مسجد دارای یک رتبه‌ی علمی و دانشی باشد. خادم مسجد باید روان شناسی کودک و نوجوانان و بزرگسال بداند و به تجهیزاتی که در مسجد است آشنا باشد و آن حرفه و فن لازم را کسب کند. کسب تمامی این‌ها نیازمند یک آموزش است. که این وظیفه ماست و باید به این مسائل آموزشی اهمیت بدهیم.

وی اظهار کرد: من از خادمانی تشکر می‌کنم که از برنامه‌هایی که برای مساجد آنها برپا می‌شود استقبال می‌کنند. و به زیبایی مسجد هم اهمیت می‌دهند و همراه با خانواده خود به خدمت گزاری مسجد می‌پردازند و در حفظ اموال مسجد کوشا هستند. از خادمانی که قدر انقلاب را می‌دانند تشکر می‌کنم. همچنین از خادمی که انتقادپذیر هست و علاوه بر این انتقاد پذیری خودشان صاحب نظر هستند تشکر می‌کنم.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین آقایی معاون جذب و ساماندهی مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: در تهران 3 هزار و 800 مسجد داریم که از این تعداد در 2 هزار و 500 مسجد نماز جماعت برگزار می‌شود. ما می‌خواهیم از طریق هیات امنای مساجد با خادمان در ارتباط باشیم و از عزیزانی که پرونده‌های خود را در مرکز رسیدگی به امور ساجد تکمیل نکرده‌اند می‌خواهیم که این پرونده‌ها را تکمیل کنند تا بتوانیم با سعی و کوشش بیشتری به آنها خدمت رسانی کنیم.

انتهای پیام

کد N750409

وبگردی