آفتاب

توافق صلح مالی امروز در الجزایر امضا می‌شود

توافق صلح مالی امروز در الجزایر امضا می‌شود

وزارت خارجه الجزایر اعلام کرد، دولت مالی و شش گروه شبه‌نظامی از منطقه بحران زده شمال این کشور امروز (یکشنبه) توافق صلحی در الجزیره امضا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع آگاه در سفارت الجزایر اعلام کرد، طرف‌های درگیر در مالی صبح امروز در الجزیره (پایتخت الجزایر) توافقی را امضا می‌کنند. این توافق قرار است ساعت 8:30 به وقت محلی امضا شود.

اختلافات قومیتی در شمال این کشور واقع در غرب آفریقا به شدت افزایش یافته است. گروه شبه‌نظامی طوارق که جنبشی جدایی‌طلب است و از دهه 1960 فعالیت‌های خود را در این منطقه آغاز کرده است اخیرا اقدامات خود را گسترش داده است.

الجزایر و آمریکا از ژوئیه گذشته مذاکرات میانجی‌گرایانه خود را میان وزرا و شش گروه شورشی مسلح آغاز کرده‌اند.

این سازمان‌های شبه‌نظامی عمدتا از طوارق و عرب‌ها هستند و هیچ گروه تروریستی برای مذاکره دعوت نشده است. بیش از 9 ماه بود که شبه‌نظامیان وابسته به القاعده کنترل نواحی شمالی مالی را در دست داشتند و نهایتاً پس از مداخله نظامی فرانسه در سال 2013 آنها از این مناطق عقب رانده شدند. طبق توافق مذکور، اختیاراتی از باماکو به مناطق شمالی تفویض می‌شود.

معاهده صلح 30 صفحه‌ای با عنوان «توافق صلح و سازش در مالی به میانجی‌گری الجزیره» خواستار سازش و اتحاد ملی در این کشور و احترام به تمامیت ارضی و قومیت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی شده است.

طبق این معاهده مجلس‌های منطقه‌ای منتخب و قدرتمند باید زیرنظر مستقیم رئیس‌جمهوری منتخب تشکیل شود و حضور ساکنان منطقه شمالی مالی در نهادهای ملی باید پررنگ باشد.

انتهای پیام

کد N750015

وبگردی