آفتاب

ادامه واکنش فلسطینی‌ها به حکم دادگاه مصر علیه حماس

ادامه واکنش فلسطینی‌ها به حکم دادگاه مصر علیه حماس

یک سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد که پس از حکم دادگاه مصر علیه این جنبش، قاهره دیگر نمی‌تواند ناظری بی‌طرف برای پرونده‌های فلسطین از جمله پرونده آشتی ملی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اظهار کرد که حکم دادگاه مصر هم‌سو با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و به منظور ضربه زدن به مقاومت در غزه صادر شده است.

برهم افزود: کاملا مشخص است که این حکم توسط اشخاصی صادر شده که به هر شیوه ای به دنبال ضربه زدن به ملت و مقاومت فلسطین هستند.

از سوی دیگر، یکی از رهبران حماس خاطر نشان کرد که حکم دادگاه مصر موجب خدشه‌دار شدن وجهه مصر، ارتش و ملت آن خواهد شد.

یحیی موسی ضمن اشاره به این که حکم دادگاه مصر کاملا غیرمنطقی و خارج از تمامی ارزش‌های عربی است، تاکید کرد که در مقابل چنین حکمی تنها می توان به حال مصر و وضعیتی که اکنون بدان گرفتار آمده است، تاسف خورد.

این نماینده پارلمان فلسطین تصریح کرد که حکم دادگاه مصر علیه حماس کاملا سیاسی بوده و هیچ ارتباطی به واقعیت های موجود ندارد و هدف از صدور چنین احکامی ضربه زدن به نقش و جایگاه مصر در میان کشورهای عربی است.

وی مقامات دولت مصر را به تجدید نظر در مواضع خود فراخواند.

در همین حال، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز حکم دادگاه مصر علیه حماس را به شدت محکوم کرد.

این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرد که حکم دادگاه مصر مبنی بر تروریست بودن جنبش حماس، حکمی باطل و مردود است.

جهاد اسلامی اعلام کرد، حکم دادگاه مصر به هیچ وجه بیانگر موضع حقیقی ملت مصر نیست و این حکم تنها به رژیم صهیونیستی خدمت خواهد کرد.

جنبش مجاهدان فلسطین نیز حکم دادگاه رسیدگی به پرونده های فوری قاهره علیه جنبش مقاومت اسلامی را هم‌سو با خواسته‌های رژیم صهیونیستی خواند.

این جنبش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این حکم به ملت های فلسطین و مصر لطمه می زند و به نفع رژیم صهیونیستی تمام می شود، این اقدام مصر با خواسته های تل‌آویو در زمینه سرکوب مقاومت و تضعیف آن هم‌سویی کامل دارد.

در این بیانیه تصریح شده است: مقاومت فلسطین در جهت آزاد سازی سرزمین فلسطین از وجود اشغالگران صهیونیست و پاسداری از مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین و همچنین دفاع از کرامت و عزت و آزادی امت های عربی و اسلامی و شرف آنها تلاش می‌کند و هرگز در امور داخلی هیچ کشور عربی مداخله نمی کند.

از سوی دیگر، عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین حکم دادگاه مصر علیه حماس را اقدامی اشتباه خواند و تاکید کرد که به هیچ وجه نمی توان جنبش‌های مبارز را تروریست خواند.

رباح مهنا در مصاحبه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین یادآور شد: حماس از بدو شکل گیریش در سال 1987 به عنوان یک جنبش رهایی بخش ملی فعال کرده و می کند و هدفش مقابله و مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

وی یادآور شد: این حکم یک اقدام اشتباه است و تروریست خواندن حماس یا هر جنبش رهایی‌بخش ملی دیگر، رفتاری نادرست و نسنجیده به شمار می رود.

جنبش آزادگان فلسطین نیز اعلام کرد: حکم دادگاه مصر علیه حماس به مثابه خنجر زدن از پشت به ملت و مقاومت فلسطین است.

این جنبش با صدور بیانیه‌ای کوتاه درباره پیامدهای این حکم هشدار داد و از چهره های شریف مصر و سران امت های عربی و اسلامی خواست تا برای لغو آن دست به تحرکات فوری بزنند.

در همین راستا، فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به حماس در مجلس قانونگذاری فلسطین حکم صادر شده از سوی دادگاه قاهره علیه این جنبش را اقدامی سیاسی خواند.

این فراکسیون با صدور بیانیه ای تاکید کرد که مقاومت همواره در مسیر آزادسازی بیت‌المقدس حرکت می کند و هرگز این‌گونه اقدامات نسنجیده، مقاومت را از مسیر و هدف اصلی‌اش باز نخواهد داشت.

فراکسیون تغییر و اصلاح از مقامات قاهره و کشورهای عربی خواست تا به وظایف و مسئولیت های خود عمل کنند و به رفتارهای نسنجیده نهادهای رسانه ای و قضایی مصر پایان بخشند.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز گفت که حکم دادگاه رسیدگی به پرونده های فوری قاهره علیه این جنبش توهینی به صادرکننده این حکم است و ذره ای بر روحیه و عزم و اراده پولادین اعضا و حامیان این جنبش تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

عزت الرشق تصریح کرد: تروریست خواندن حماس از سوی رژیم صهیونیستی که سرزمین ما را به اشغال درآورده است، امر عجیب و غریب نیست؛ حماسی که خط مقدم مقاومت است و این رژیم را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.

وی افزود: مساله عجیب این است که کشوری عربی آن هم مصر این جنبش را سازمانی تروریستی می خواند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که غرب شروع به تجدید نظر در موضع خود در قبال این جنبش کرده است؛ به نحوی که به تازگی دادگاه اتحادیه اروپا حماس را از لیست سیاه حذف کرد.

وی یادآور شد: این رژیم صهیونیستی است که امنیت ملی مصر را تهدید می کند و مقاومت فلسطین و در راس آن حماس خط مقدم دفاع از مصر و امنیت ملی آن است.

انتهای پیام

کد N749684

وبگردی