آفتاب

اردوغان و اوجالان خواهان پایان مبارزه مسلحانه کردها در ترکیه

اردوغان و اوجالان خواهان پایان مبارزه مسلحانه کردها در ترکیه

رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از هواداران خود خواست برای کنار گذاشتن سلاح و توافق دموکراتیک با دولت ترکیه برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه در پیامی که توسط سری ثریا اوندر، نماینده حزب دموکراتیک مردمی خوانده شد، گفت: با حل درگیری و منازعات 30 ساله، به تحکیم پایه های صلح نهایی نزدیک می‌شویم و هدف اول ما دستیابی به راه حل دموکراتیک است.

این نماینده به نقل از اوجالان ادامه داد: از حزب کارگران کردستان می خواهم در بهار کنفرانسی فوق‌العاده برای اتخاذ تصمیم استراتژیک و تاریخی به منظور خلع سلاح برگزار کنند.

اوندر گفت: کردها و آنکارا بیش از هر زمان دیگر به تحکیم صلح نزدیک شده اند.

به گزارش دویچه وله، اوجالان همچنین به 10 اقدام دولت از جمله تهیه‌ پیش‌نویس جدید قانون اساسی که برای دستیابی به صلح ضروری است، اشاره کرده است.

این اولین بار است که پیام اوجالان در حضور نمایندگان دولت ترکیه از جمله معاون نخست‌وزیر این کشور قرائت شد.

در همین حال، شبکه تی.آر.تی نیز گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در آستانه سفرش به عربستان در رابطه با فراخوان صورت گرفته برای خلع سلاح گروه پ.ک.ک، گفت: ترکیه در آستانه روزی تاریخی است که با حسرت در انتظارش بود.

رییس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد، این اعضای پ.ک.ک هستند که باید اسلحه خود را ترک کنند. اگر مشابه چنین اقدامی از سوی نیروهای امنیتی انتظار می رود این یک خیال خام است.

وی ادامه داد: آن‌هایی که می‌گویند سرباز و پلیس نیز سلاح‌هایشان را بر زمین بگذراند، یاوه می‌گویند.

از سوی دیگر، یاسین اکدوگان، معاون نخست‌وزیر ترکیه در نشست خبری پس از قرائت بیانیه اوجالان گفت که حکومت ترکیه و کردها در نقطه‌ای تاریخی و مهم برای رسیدن به صلح هستند. سلاح‌های خاموش به توسعه دموکراسی کمک خواهند کرد.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز در اظهار نظری جداگانه، بیانیه عبدالله اوجالان را ستود و گفت: زبان خشونت باید به پایان راه خود برسد.

انتهای پیام

کد N749681

وبگردی