آفتاب
/نیم‌نگاهی به تحقق شعار سال 93/

نیشابوری: دولت در زمینه فرهنگ و مدیریت جهادی قدم‌های مثبتی برداشته است

نیشابوری: دولت در زمینه فرهنگ و مدیریت جهادی قدم‌های مثبتی برداشته است

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی برای اقتصاد مقاومتی ایجاد نشود نمی‌توان انتظار تحقق شعار سال 93 را داشت. با این حال دولت در زمینه فرهنگ و مدیریت جهادی قدم‌های مثبتی برداشته است.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارتباط با تحقق شعار سال 93، اظهار کرد: انتخاب شعارهای سال توسط رهبر هر کشوری نشان‌دهنده رویکرد و استراتژی آن نظام است که با این کار مجموعه رویکرد سران نظام برای یک سال مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: اصولا شعارها به صورت کلان مطرح می‌شود و قابلیت تحقق کلی در مدت زمان کوتاه را ندارند. نمی‌شود بگوییم که حتما این شعار باید در طول همان سال انجام شود. مهم است که بدانیم تحقق شعارها زمان‌بر است و احتیاج به ایجاد زیربناها دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: قریب به اتفاق کارشناسان سیاسی، اقتصادی و مدیریتی اعتقاد دارند که شعار امسال نیز به طور صددرصد توسط قوا انجام نشده است. دلایل زیادی وجود دارد که یکی از آنها می‌تواند اختیارات نسبی قوا باشد.

وی با اشاره به لزوم وجود شرایط اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: وقتی در یک کشوری بنای وجود اقتصاد مقاومتی وجود دارد باید شرایطش نیز مهیا شود. الان توان تولید داخلی، شرایط رکود و زیربناهای اقتصادی ما پاسخگوی اجرای اقتصاد مقاومتی نیست. این شرایط را از سال‌های گذشته باید مسئولین ایجاد می‌کردند. آنها به جای اینکه تحریم‌ها را فرصتی برای افزایش توان داخلی بدانند فرصتی برای افزایش مراودات مالی با کشورهایی مثل چین و روسیه دانستند که نه تنها مفید نبود بلکه ضرر هم داشت.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: مسئولین گذشته به جای آنکه تجهیزات برای گسترش توان اقتصادی وارد کشور کنند تا کارخانه‌ها مجهز شده آماده تولید مدرن و باکیفیت شوند، با افزایش رابطه با کشورهای شرقی نه تنها به اقتصاد مقاومتی کمک نکردند بلکه به این استراتژی ضربه‌های عمیقی زدند.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار افزود: بخش خصوصی هم به علت بدهی‌ها و قوانین موجود و اینکه تنها با 30 درصد توانش در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند نتوانسته آنطور که باید به اقتصاد مقاومتی کمک کند. تا قبل از ایجاد زیربناهای موجود تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن نیست.

وی با اشاره به فعالیت مناسب دولت در بخش فرهنگ و مدیریت جهادی، تصریح کرد: فرهنگ و مدیریت جهادی به جای ابزار مادی به ابزار معنوی نیاز دارد. در این راستا دولت توانسته است کارهای مثبتی انجام دهد اما عملکرد دو قوه دیگر را در هر دوی این موضوعات منفی ارزیابی می‌کنم. کمترین میزان مصوبات مجلس در سال 93 مربوط به بحث فرهنگ است. این مجلس تا چه اندازه خودش را درگیر اقتصاد مقاومتی کرده است؟

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در پایان گفت: تا زمانی که تعامل مناسب با جهان برقرار نشود و نتوانیم نفت را بفروشیم، نمی‌توانیم کالایی تولید کنیم و تا زمانی که روابط‌مان با جهان قفل باشد تولیدات داخلی‌مان پاسخگوی نیازهای مردم نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N748431

وبگردی