آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رییس آژانس اطلاعاتی باختر افغانستان: دولت وحدت ملی با جدیت خواهان گفت‌وگو با طالبان است

رییس آژانس اطلاعاتی باختر افغانستان: دولت وحدت ملی با جدیت خواهان گفت‌وگو با طالبان است

رییس آژانس اطلاعاتی باختر گفت: تاکنون هیچ یک از دولت‌های افغانستان با جدیت دولت وحدت ملی خواهان گفت‌وگو با طالبان نبوده‌اند.

خلیل مینوی، رییس عمومی آژانس اطلاعاتی باختر (خبرگزاری رسمی افغانستان) در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری گفت‌وگو میان دولت افغانستان و سران طالبان که قرار است به زودی آغاز شود خاطرنشان کرد: مذاکرات بین گروه طالبان و دولت افغانستان هیچ‌گاه به طور رسمی و دوجانبه دنبال نشده بود.

وی ادامه داد: نه در زمان حامد کرزای رییس دولت پیشین افغانستان و نه در زمان ریاست جمهوری اشرف غنی گفت‌وگو میان دولت افغانستان و طالبان صورت نگرفته بود ولی شاهد هستیم که حکومت وحدت ملی صحبت از این گفت‌وگوها به میان می‌آورد.

رییس آژانس اطلاعاتی باختر گفت: اشرف غنی، رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان خواهان گفت‌وگو و رایزنی با شخصیت‌های مذهبی، ملی،‌ سیاسی و ملت هستند تا نظرات آن‌ها را در رابطه با آغاز مذاکرات با طالبان جمع‌آوری کنند.

وی با اشاره به شرایط منطقه افزود: با وجود وضعیت و رویدادهایی که در منطقه شاهد هستیم می‌توان گفت که این شرایط از عوامل تسریع‌کننده برای آغاز گفت‌وگوها میان دولت افغانستان و طالبان است.

مینوی با اشاره به نقش پاکستان در مذاکرات طالبان و دولت افغانستان خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته دولت پاکستان همکاری‌های جدی برای آوردن طالبان در پای میز مذاکره نداشته است و حامد کرزای رییس جمهور پیشین افغانستان 20 بار برای تشویق پاکستان به منظور ایجاد روند صلح به اسلام‌آباد سفر کرد ولی متاسفانه این سفرها هیچ دستاورد ملموسی به همراه نداشت.

وی ادامه داد: زمانی که طالبان حملات گسترده و جدی خود را به پاکستان صورت داد به ویژه پس از حمله این گروه به مدرسه نظامیان در حومه شهر پیشاور که به واسطه آن بیش از 150 دانش آموز کشته شدند و همچنین چندین حمله دیگر به مراکز نظامی و سیاسی پاکستان صورت گرفت شاهد بودیم که دولت پاکستان تمایل به سمت گفت‌وگو پیدا کرد.

رییس آژانس اطلاعاتی باختر تاکید کرد: دولت افغانستان بنابر روابط دوستانه‌ای که با جمهوری خلق چین و ملت این کشور دارد و با توجه به اینکه روابط پکن و اسلام‌آباد بسیار خوب است از چین خواسته شد تا نقش میانجی‌گری را بین افغانستان و پاکستان ایفا کند. پاکستان از نظر سیاسی و اقتصادی به چین متکی است به همین دلیل افغانستان توانست چین را تعقیب کند تا از پاکستان بخواهد طالبان را پای میز مذاکره بیاورد.

وی با اشاره به نقش دولت چین برای آوردن طالبان پای میز مذاکره گفت: دولت چین بنا بر درخواست دولت افغانستان نقش مهمی در آوردن طالبان پای میز مذاکره داشته است. همچنین بنابر گزارش‌های رسانه‌ها در این دور از مذاکرات بین مقام‌های دولت چین و طالبان گفت‌وگوهایی در ماه نوامبر صورت گرفته است و دولت چین در این زمینه همکاری‌های قابل ملاحظه‌ای را انجام داده است.

مینوی تاکید کرد: طبق گفته دکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان، جامعه مدنی و احزاب سیاسی افغانستان نیز نگرانی‌های خاص خود را دارند و در این راستا اعلام کرده‌اند که مذاکرات قرار است در آینده‌ای نزدیک بین دولت افغانستان و مقام‌های ارشد طالبان صورت بگیرد. نباید دستاوردهای 13 ساله دولت افغانستان و جامعه جهانی در زمینه تامین آزادی بیان ، حقوق بشر و سایر موارد از این قبیل نادیده گرفته شوند.

وی گفت: همان طور که عبدالله نیز در جمع اعضای کابینه اشاره کرد دولت افغانستان حاضر نیست به خاطر مذاکره با طالبان دستاوردهای 32 ساله خود را زیر پا گذاشته یا آن را فراموش کند. نگرانی های فعالان حقوق بشر و نیازهای جامعه مدنی توسط دولت افغانستان مدنظر قرار می‌گیرد و هیچ‌گاه از این دستاوردها چشم پوشی نخواهد کرد.

رییس آژانس اطلاعاتی باختر در پایان با بیان اینکه وضعیت سیاسی و نظامی طالبان طی یک سال گذشته بسیار تضعیف شده است، گفت:‌ طالبان هم اکنون در حال از دست دادن حامیان منطقه‌ای خود نظیر پاکستان ، قطر و عربستان است. اکنون که وضعیت تغییر کرده است دولت افغانستان هم در مذاکرات بسیار جدی است و ما امیدوار هستیم که این مذاکرات به زودی آغاز شود و نتایج ملموسی را هم به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

کد N748308

وبگردی