آفتاب

سیستم‌های بهداشتی باید بیماریابی کنند

سیستم‌های بهداشتی باید بیماریابی کنند

عضو شورای عالی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سیستم‌های بهداشتی بایستی از طریق برنامه‌هایی مانند غربالگری، بیماریابی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کویر، دکتر حمید احمدیه در حاشیه دومین نشست مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت در محل هتل پارس کرمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوارض دیابت مشکلاتی است که برای چشم ایجاد می‌کند که حتی می‌تواند منجر به نابینایی در افراد شود.

وی افزود: بیماران دیابتی برای جلوگیری از تاثیر دیابت بر بینایی آنها و قبل از اینکه در چشمشان اختلال ایجاد شود، باید به پزشک مراجعه کنند در حالیکه اغلب بیماران ما زمانی مراجعه می‌کنند که بیماری پیشرفت‌های زیادی کرده است.

احمدیه تصریح کرد: اغلب بیماران دیابتی یا از بیماری خود آگاهی ندارند و یا می‌دانند اما توجهی نمی‌کنند، در حالیکه عوارض دیابت با علائم همراه نیست و ممکن است به صورت چراغ خاموش بر بدن بیمار تاثیر بگذارد.

عضو شورای عالی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: به طور مثال بیماری آب مروارید با علائمی در چشم بیمار همراه است و درنتیجه خطر آن احساس می‌شود، اما در افراد دیابتی به دلیل مشخص نبودن علائم، بیماران بسیار دیرهنگام به پزشک مراجعه می‌کنند و همین امر مهمترین عامل برای بروز مشکلاتی از جمله از دست دادن بینایی آنها است.

احمدیه افزود: سیستم‌های بهداشتی بایستی از طریق برنامه‌هایی مانند غربالگری، بیماریابی کنند و همچنین با انجام معاینات به موقع در افراد و آگاهی دادن به جامعه در وهله اول در جهت پیشگیری و سپس برای درمان گام‌های محمکی بردارند.

انتهای پیام
کد N747969

وبگردی