آفتاب

درخواست رهبران ایتالیا و ناتو برای راه‌حل صلح‌آمیز در لیبی و اوکراین

درخواست رهبران ایتالیا و ناتو برای راه‌حل صلح‌آمیز در لیبی و اوکراین

نخست‌وزیر ایتالیا و دبیرکل ناتو در رم با یکدیگر دیدار کرده و به گفت‌وگو درباره یافتن راه‌حل صلح‌آمیز در مورد بحران‌های لیبی و اوکراین پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا در یک کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: بر این باوریم که لیبی باید با دولت در طبرق که در سال 2014 به صورت دموکراتیک انتخاب شده، همکاری مجدد داشته باشد. اقدامات سازمان ملل باید در مسیر ایجاد یک صلح بادوام باشد.

استولتنبرگ نیز نگرانی خود را بابت وخامت اوضاع امنیتی در لیبی و ورود سیل عظیم مهاجران و آوارگان غیرقانونی آفریقایی و خاورمیانه به سواحل مدیترانه‌ای ایتالیا ابراز داشت و گفت: ناتو آماده حمایت از لیبی در امر رایزنی و مشورت دفاعی و تشکیل نهاد امنیتی است. با کمک به کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه می‌توانیم ظرفیت دفاعی آنها را بالا ببریم و از ثباتی بدون استقرار نیروها در این نواحی برخوردار شویم.

این دو همچنین درباره تداوم خشونت‌ها و نقض آتش‌بس مینسک در اوکراین به گفت‌وگو پرداختند.

نخست‌وزیر ایتالیا در این باره گفت: تلاش رم تداوم و تحقق پروتکل مینسک، آتش‌بس و اصلاحات قانون اساسی برای تضمین رعایت حقوق شهروندان در شرق اوکراین است. موضع ایتالیا همان موضع آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه، گروه هفت و اتحادیه اروپاست.

استولتنبرگ نیز گفت: ما موافقیم که توافق مینسک بهترین روند برای راه‌حل صلح‌آمیز قابل مذاکره است و هم‌اکنون ضرورت دارد که تمام طرف‌های درگیر در اوکراین باید به طور کامل به آتش‌بس و خروج تسلیحات سنگینی از مناطق درگیر احترام بگذارند.

همچنین، استولتنبرگ با پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و با روبرتا پینوتی، وزیر دفاع دولت رم گفت‌وگو کرد و با اعضای کمیته خارجی دفاعی پارلمان این کشور به گفت‌وگو و دیدار پرداخت.

انتهای پیام

کد N747917

وبگردی