آفتاب

نگرانی وزیر خارجه لیبی از گسترش تروریسم و وضعیت امنیتی کشورش

نگرانی وزیر خارجه لیبی از گسترش تروریسم و وضعیت امنیتی کشورش

وزیر خارجه لیبی با هشدار نسبت به گسترش خطر تروریسم در منطقه در سایه نبود نظارت بین‌المللی و عدم دستیابی کشورهای عربی به توافق در این خصوص، وضعیت امنیتی و نظامی لیبی را پس از انفجارهای اخیر قبه نگران‌کننده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گفت: ما در شهر سرت واقع در شرق لیبی و دیگر شهرها با خطر گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مواجه هستیم اما عزم و اراده مردم لیبی با این خطر رو به گسترش مقابله خواهد کرد.

الدایری درباره همکاری فعلی مصر و لیبی آینده آن گفت: در حال حاضر همکاری‌های دو کشو دچار مشکل است اما امیدوارم به زودی همکاری مصر با لیبی در تمامی سطوح افزایش یابد به ویژه که تروریسم در سایه نبود نظارت بین‌المللی و عدم دستیابی کشورهای عربی به توافقی جامع،‌ در حال گسترش است.

وی ادامه داد: ما در نشست آتی شورای وزرای خارجه کشورهای عربی که ماه آینده در قاهره برگزار خواهد شد و همچنین نشست سران کشورهای عربی که آن هم به زودی در قاهره برگزار می‌شود، به دنبال دستیابی به چنین توافقی هستیم.

الدایری در ادامه این گفت‌وگو درباره موضع‌گیری قبایل لیبی نسبت به تحولات کشورش به ویژه با گسترش قدرت و نفوذ شبه‌نظامیان در منطقه غربی گفت: نفوذ شبه‌نظامیان و گردان‌های مسلح لیبیایی افزایش یافته و اتفاق مثبتی که رخ داده این است که در حال حاضر بسیاری از مردم لیبی به این درک رسیده‌اند که خطر متوجه همه آنهاست.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته میان شهرهای مصراته و الزنتان ابراز امیدواری کرد که روند مذاکره میان آنان ادامه یابد و به این ترتیب این مذاکرات به کاهش اختلافات و اتحاد مردم لیبی منجر شود.

این مقام دولت لیبی درباره حضور تندروها و تشکیلات اخوان‌المسلمین در مصراته و مناطق اطراف آن با اشاره به اینکه این شهر در سال 2011 در مقابل رژیم سابق لیبی ایستاد، ابراز امیدواری کرد شیوخ و خردمندان شهر غلبه یابند و آن را از آشوب دور کنند. وی گفت: شایسته است شیوخ و بزرگان مصراته بار دیگر در کنار سایر مردم لیبی بر مقابله با تروریسم برخیزند.

وزیر خارجه لیبی از مردم لیبی خواست درباره اتفاقات کشور تونس بیاندیشند. وی با اشاره به اینکه حزب‌ اسلام گرای النهضه تونس در انتخابات شکست خورد و حزب ندای تونس پیروز شد، اما پس از پیروزی حزب النهضه را در کابینه شریک کرد، مردم لیبی را به این‌گونه توافق‌ها دعوت کرد و گفت: روشن است که مردم تونس خطرات نفوذ تروریست‌ها به دولت را درک می‌کنند و این همان موضوعی است که ما هم از آن هراس داریم.

انتهای پیام

کد N747690

وبگردی