آفتاب

حبس ابد برای عامل سعودی بمب‌گذاری سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا

حبس ابد برای عامل سعودی بمب‌گذاری سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا

یک مرد تبعه عربستان که توسط دادستان‌های آمریکایی به عنوان یکی از با اعتمادترین فرماندهان رهبر سابق القاعده شناخته شده در دادگاه فدرال نیویورک در ارتباط با بمب‌گذاری‌های دو سفارت آمریکا در آفریقا محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، "خالد الفواز" 52 ساله و تبعه عربستان پس از آنکه هیات ژوری در دادگاه فدرال نیویورک وی را در چهار فقره توطئه‌چینی مجرم شناخت به حبس ابد محکوم شد. این مرد به ارتباط داشتن با دو بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 محکوم شده است.

پریت بهارارا، وکیل آمریکایی در این باره گفت: حکم صادره مربوط به این تبعه سعودی است که در جریان بمب‌گذاری‌هایی که او در آنها دست داشته، 224 تن کشته و بیش از 4000 تن زخمی شدند. ما امیدواریم که حکم اعلام شده تا حدی باعث تسلای روح قربانیان القاعده در سراسر جهان شود.

الفواز به برنامه‌ریزی این دو بمب‌گذاری محکوم نشده اما دادستان‌ها می‌گویند وی به عنوان عامل کلیدی اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده فعالیت می‌کرده و زمانی که ساکن لندن بوده، اعلامیه‌های بن لادن را در رسانه‌ها منتشر می‌کرده و برای اعضای القاعده در آفریقا تجهیزات ارسال کرده است.

این مرد همچنین به مدیریت یک اردوگاه آموزشی القاعده در افغانستان در اوایل دهه 90 میلادی و کمک به رهبری گروه القاعده در نایروبی، کنیا متهم شده است؛ این گروه پیش از انجام بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در کنیا چندین مورد عملیات تجسس انجام داده بود.

الفواز در 1998 در لندن دستگیر و در سال 2012 در پی یک کشمکش طولانی‌مدت حقوقی به آمریکا مسترد شد.

انتهای پیام

کد N747569

وبگردی