آفتاب
نهاوندیان نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان قم:

دیپلماسی كشور باید حامی فعالان بخش خصوصی باشد

دیپلماسی كشور باید حامی فعالان بخش خصوصی باشد

به افق‌های روشن پیش‌رو مطمئن هستم/تحریم باشد یا نباشد، قادریم اقتصاد كشور را به خوبی اداره كنیم/دولت تدبیر و امید در همین شرایط تحریم توانمندی خود را در اداره اقتصاد كشور نشان داد

رییس دفتر رییس‌جمهوری روز پنج شنبه در نشست توسعه و سرمایه گذاری استان قم، با بیان اینكه امید دولت در عرصه اقتصاد به حضور مردم است، گفت: تاکید رییس جمهوری این است كه دولت باید به وظایف اصلی خود در طراحی و نظارت عمل کند و کارها در عرصه اقتصاد به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان با اشاره به برخی گلایه‌ها و آسیب‌شناسی های ارائه شده از سوی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان، اظهارداشت: باید همزمان با آسیب شناسی‌ها، راهکار ارائه کرد و مزیت برجسته بخش خصوصی این است كه یك كارآفرین از میان انبوه مشكلات، توفیق خلق می كند.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر نقش چنین جلساتی برای ایجاد همگرایی و همفکری میان مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در مسیر حل مشكلات، گفت: باید با همدلی، همفکری و همگرایی، برای تحقق استقلال اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی، تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنان كه در عرصه فرهنگ و سیاست انقلاب شد باید در عرصه اقتصاد نیز انقلاب شود، اظهارداشت: انقلاب در عرصه اقتصاد یعنی اینكه اتكاء بودجه و اقتصاد از نفت به سمت تولید و افزایش بهره وری و نوآوری تغییر مسیر دهد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: باید نگاه جدیدی در اقتصاد حاكم شود و این مهم با رویكرد جدید دولت در اعتماد به مردم، امید تحقق یافته است.

نهاوندیان تصریح كرد: متاسفانه با وجود آنكه از ابتدای پیروزی انقلاب شعار كاهش اتكاء به درآمدهای نفتی داده ایم اما اتكاء به درآمد نفت مرتب افزایش یافته و بخصوص در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت نفت، روند فزاینده ای یافته بود اما در فرصت یک سال و نیم اخیر برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی اتكاء به نفت در بودجه سال ۹۴ روند نزولی یافته است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری، اقتصاد مقاومتی را به معنای آن دانست كه بتوانیم به دنیا نشان دهیم كه اقتصاد ایران با تصمیماتی خارج از مرزهای كشورمان به هم نمی ریزد چنانكه دولت در ۱۸ ماهه گذشته توانسته با اتكاء به مردم، تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند.

نهاوندیان، به پیشگیری از التهابات و تغییرات شدید در اقتصاد کشور در دوره فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این دستاورد به جهانیان پیام توانمندی و قدرتمندی ایران را می رساند و به مذاكره كنندگان ما و دیپلماسی كشور قوت می بخشد چرا كه گواه آن است كه تحریم باشد یا نباشد،قادریم اقتصاد كشور را به خوبی اداره كنیم و این همان اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهارداشت: همانطور که توانمندی های اقتصادی، پشتوانه دیپلماسی كشور است، دیپلمات های ما نیز باید به دنبال بازاریابی های جدید و كمك به اقتصاد كشور باشند. دولت تدبیر و امید در همین شرایط تحریم توانمندی خود را در اداره اقتصاد كشور نشان داد و تولید گندم، صادرات غیر نفتی، صنعت خودروسازی و بخش های دیگر از اقتصاد كشور در همین شرایط رشد خوبی داشته اند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: البته هنوز همه بخش های اقتصاد به حركت در نیامده اند چرا كه در بوركراسی كشور سوء استفاده های فراوانی را شاهد بودیم كه دست و پای كارافرینان ما را بسته است.

نهاوندیان با اشاره به برخی درخواست ها در خصوص وضعیت بانکها در کشور و کارمزد بانکی گفت: كاملا با شما موافق هستم كه باید سود بانكی كاهش یابد اما باید ببینیم در بانك ها چه خبر بوده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح كرد: اگر به همت شما كارآفرینان و مردم و تلاش دولت، تورم مهار شده است این باید از طرف همه به عنوان عزم دولت در بازگرداندن ثبات به اقتصاد كشور مطرح و تشریح شود و همه با هم برای تداوم این روند همفكری و همكاری كنیم.

نهاوندیان با بیان اینكه اگر فعالان اقتصادی به دولت كمك نكنند غیر ممكن است كه بتوانیم در جلسات خودمان در دولت همه مشكلات را حل كنیم، گفت: فقط با همدلی می توان مشكلات را حل و فصل كرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینكه توزیع صحیح منابع باید در فرهنگ عمومی ما جایگاه خود را بیابد، اظهار داشت: این حرف را در جمع فعالان اقتصادی صریحتر می توانم بگویم كه آیا منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی خردمندانه توزیع شد و آیا به تولید كمك كرد؟ دلیل این مساله آن بود كه در بخش دیگر یك مطالبه عمومی و تعهدی برای دولت ایجاد شده بود كه مدیریت آن به صبر و همدلی نیاز دارد.

نهاوندیان خاطر نشان ساخت: این دولت به عنوان نمونه یك فرصت پیدا كرد تا به یك حوزه عمومی مثل نظام سلامت، رقمی را كه می توان آن را در مقایسه با ارقامی که به عنوان یارانه پرداخت می شود، ناچیز توصیف كرد، تزریق كند كه این اقدام با همت وزارتخانه های بهداشت و رفاه به یك افتخار ملی برای كشور تبدیل شد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه مشكلات را نمی شود یك شبه حل كرد و دولت نیز نمی تواند به تنهایی بر مشکلات فائق آید، گفت: اگر همه با هم باشیم و از چنین فرصت هایی برای برنامه ریزی های بلند مدت و حل مشكلات كشور استفاده كنیم، می توان از موانع عبور كرد.

نهاوندیان شرایط کنونی را فرصتی برای حل مشكلات تاریخی كشور دانست و اظهارداشت: امروز دولتی برسركار امده كه به جد اعتقاد دارد باید كار را به مردم واگذار كرد و حرف و نظر خود را با منطق و زبان دیپلماسی در دنیا به پیش برد و باید از این فرصت استفاده كنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینكه دیپلماسی كشور باید حامی فعالان اقتصادی بخش خصوصی باشد، تصریح كرد: بخش خصوصی نیز باید فرصت های اقتصادی ایران را در معرض دید جهانیان قرار دهد و تشكل های اقتصادی كشور در این زمینه وظیفه جدی بر عهده دارند.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینكه ظرفیت های قم در سطح ملی و استانی ممتاز است، گفت: در سفرهایی كه به قم داشتم و با افراد مختلف صحبت كردم همه به این نكته اذعان داشتند که چهره قم عوض شده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینكه عزم دولت برای آبادانی قم جدی است، اظهار داشت: این كه اولین راه آهن سریع السیر كشور از مسیر قم اجرایی شود، نشان از عزم جدی دولت برای توسعه استان دارد.

نهاوندیان تصریح كرد: ظرفیت نیروی فرهیخته ای كه در قم وجود دارد در كمتر استانی نظیر دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینكه به افق های روشن پیش رو مطمئن هستم، گفت: شما به اشتیاق و تعداد سفرهای هیات های اقتصادی و تجاری خارجی كه در یكسال گذشته به ایران رفت و آمد داشته اند و ارزیابی كه آنها در همین شرایط تحریم از اقتصاد ایران داشته اند توجه كنید.

نهاوندیان تصمیم رییس جمهوری را برای بررسی وضعیت آن دسته از فعالان اقتصادی كه دارای معوقات بانكی هستند اما در این زمینه مقصر نیستند، مهم و شجاعانه توصیف كرد و گفت: ان‌شاءالله به زودی مشكلات این دسته از فعالان اقتصادی برطرف می شود و از سوی دیگر دولت عزم جدی دارد كه با توجه به تصریح قانون برنامه پنجم، مقررات مزاحم كسب و كار را شناسایی و برطرف كند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری اضافه كرد: پیش از این به این بخش از قانون كم توجهی می شد اما در دولت جدید جلسات كمیته ای كه مسوول شناسایی قوانین مزاحم كسب و كار است با حضور خانم دكتر امین زاده و به طور جدی و مرتب جلسه دارد و دولت پیشنهادات این كمیته را به طور جدی مورد توجه قرار می دهد.

کد N747565

وبگردی