آفتاب

کنگره آرژانتین به تاسیس نهاد امنیتی تازه‌ای رای داد

کنگره آرژانتین به تاسیس نهاد امنیتی تازه‌ای رای داد

بیش از پنج هفته پس از مرگ دادستان آرژانتینی پرونده "آمیا"، مجلس نمایندگان این کشور راه را برای تاسیس یک سازمان امنیت جدید هموار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، مجلس نمایندگان آرژانتین روز پنج‌شنبه پس از بحثی ۶ ساعته با ۱۳۱ رای موافق و ۷۱ رای مخالف لایحه‌ای را تصویب کرد که بر طبق آن سازمان امنیت کنونی این کشور "اس.آی" (Secretaría de Inteligencia) منحل می‌شود و جای خود را به نهاد امنیتی تازه‌ای می‌دهد.

این نهاد امنیتی تازه "ای.اف.آی" (Agencia Federal de Inteligencia) نام خواهد داشت. پیش‌تر مجلس سنای آرژانتین این لایحه را تصویب کرده بود. به‌ موجب این قانون از این پس اقدامات شنود توسط سازمان امنیت آرژانتین، تحت نظارت شدیدتر دولت قرار خواهد گرفت.

نشست مجلس نمایندگان آرژانتین با سکوتی یک دقیقه‌ای در احترام به آلبرتو نیسمان، دادستان سابق پرونده انفجار آمیا آغاز به کار کرد. این مجلس همچنین تصویب کرد که سازمان امنیت جدید تحت نظارت "اسکار پاریلی"، مشاور کریستینا فرناندز کرچنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین قرار خواهد گرفت.

دلیل تغییرات بنیادی در ساختار سازمان امنیت آرژانتین، مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده انفجار در "مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین" (آمیا) است. نیروهای اپوزیسیون در آرژانتین کرچنر را متهم می‌کنند که با به راه انداختن بحث تغییرات در نهادهای امنیتی قصد دارد افکار عمومی را از ماجرای مرگ مبهم نیسمان منحرف کند.

این در حالی است که دولت آرژانتین از این اتهام مبری شده است.

جسد نیسمان در اواسط ماه ژانویه چند ساعت پیش از آنکه در مجلس حاضر شود و درباره موضوعات مورد تحقیق خود توضیحاتی بدهد، در خانه‌اش پیدا شد. نیسمان قصد داشت در توضیحات خود رئیس‌جمهوری آرژانتین را متهم کند که تلاش می‌کند موضوع دست داشتن عاملان احتمالی در ماجرای بمبگذاری "آمیا" را لاپوشانی کند.

در آن سوء‌قصد که در سال ۱۹۹۴ انجام شد، ۸۵ تن جان باختند و حدود ۳۰۰ تن زخمی شدند. نیسمان پیش‌تر کرچنر و هکتور تیمرمان، وزیر خارجه آرژانتین را متهم کرده بود که در روند تحقیقات وی در این پرونده اخلال می‌کنند.

جزئیات مرگ نیسمان هنوز روشن نشده است. نتیجه تحقیقات پزشکی قانونی تاکنون حاکی از آن بوده که وی خودکشی کرده است. به سر نیسمان از فاصله‌ای اندک گلوله‌ای شلیک شده بود و در کنار جسد وی سلاحی کمری یافت شده است. ولی بر دستان نیسمان آثاری از دوده باروت ناشی از شلیک گلوله دیده نمی‌شد.

سلاحی که در کنار جسد نیسمن یافت شده، از طرف شخصی به نام "دیه‌گو لاگومارسینو" که یکی از معتمدان نیسمان است در اختیار وی گذاشته شده بود. به همین دلیل دادستانی علیه این شخص ادعانامه‌ای صادر کرده است. مقامات قضایی هنوز مشغول تحقیق در این باره هستند که آیا نیسمان خودکشی کرده یا به قتل رسیده است.

در این میان اعلام شد که دادگستری آرژانتین شکایت از رئیس‌جمهوری این کشور را به دلیل "تلاش برای اخلال در پیگرد قضایی پس از یک حمله تروریستی" ناوارد دانسته و آن را رد کرده است.

انتهای پیام

کد N747548

وبگردی