آفتاب

داوود اوغلو: ترکیه همچنان به مشارکت در روند صلح افغانستان متعهد است

داوود اوغلو: ترکیه همچنان به مشارکت در روند صلح افغانستان متعهد است

نخست‌وزیر ترکیه با محکوم کردن حمله انتحاری در نزدیکی سفارت کشورش در کابل تاکید کرد که آنکارا همچنان به مشارکت در تلاش‌های صلح در افغانستان ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر ترکیه با محکوم کردن حمله انتحاری در نزدیکی سفارت کشورش در کابل تاکید کرد که آنکارا همچنان به مشارکت در تلاش‌های صلح در افغانستان ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز پنج‌شنبه در جمع فرمانداران در آنکارا گفت: به‌رغم حملات در افغانستان، آنکارا متعهد است که به مشارکت در روند صلح این کشور و برقراری صلح و ثبات پایبند بماند و عاملان حمله به سفارت ترکیه باید بدانند که اقدام آنها بدون مجازات باقی نمی‌ماند.

یک عامل انتحاری در افغانستان روز پنج‌شنبه با خودرویی حامل مواد منفجره به سمت خودرویی متعلق به سفیر ارشد ترکیه در ناتو حرکت کرد که در جریان آن یک سرباز ترکیه کشته و یک تن دیگر به شدت مجروح شد.

انفجار مذکور در منطقه دیپلماتیک کابل رخ دارد که در نزدیکی سفارت‌های ایران، ترکیه و آلمان است و بر اثر آن شیشه پنجره‌های ساختمان‌های مجاور شکسته شد و سفارتخانه‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که حضور کشورش در افغانستان تنها به عملیات ناتو ربط ندارد بلکه گروهی از افسران ارتش ترکیه در سال 1921 به افغانستان اعزام شده‌اند تا وظیفه کمک به تشکیل ارتش این کشور را بر عهده بگیرند.

گروه شبه‌نظامی طالبان به سرعت مسوولیت حمله مذکور را به عهده گرفت اما به نظر می‌رسد که آنها تیم امنیتی ترکیه را با کاروان آمریکا اشتباه گرفته‌اند و در پیام توئیتری خود گفتند که قصد نداشته‌اند تا شهروند کشور دیگری را بکشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پنجشنبه گفت: هدف امروز حمله کابل یک کاروان نیروهای ناتو بود و سفارت و یا اتباع دیگر کشورها هدف حمله ما نبوده است.

این دومین بار است که طی ماه اخیر یک خودروی دیپلماتیک در کابل هدف گروه‌های شبه‌نظامی قرار می‌گیرد. پیش از این نیز در نوامبر یک عامل انتحاری به خودروی سفارت انگلیس حمله کرد.

در همین حال، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ارتش کشورش همچنان به خدمت در افغانستان ادامه‌ می‌دهند و آنکارا هرگز نیروی جنگی به این کشور اعزام نکرده است.

حمله انتحاری روز پنجشنبه درست یک روز پس از آن صورت گرفت که سفارت آمریکا در افغانستان به تمامی شهروندانش در کابل هشدار داده و گفته بود، شبه‌نظامیان قصد انجام حملات قریب الوقوعی را علیه اهداف نامشخص در کابل دارند.

انتهای پیام

کد N747467

وبگردی