آفتاب
نیازبه آزمایشگاه مجهزبرای پژوهش تصوری ناشی ازاعتیادنفتی است

ستاری:تمامی شرکتهای بزرگ دنیا از یک سوله و جوانان زیر 30 سال شکل گرفته است

ستاری:تمامی شرکتهای بزرگ دنیا از یک سوله و جوانان زیر 30 سال شکل گرفته است

معاون علمی وفناوری رییس جمهور با بیان این که کشور ما به نفت معتاد شده است، گفت: فرصت استثنایی در دولت به وجود آمده است تا اعتیاد به نفت را ترک و ساختار اقتصادی و نظام پژوهشی کشور را تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سورنا ستاری در مراسم اعطای سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با تاکید بر این نکته که رویکرد اقتصاد نفتی و بچه پولداری باید کنار گذاشته شود، گفت: این ساختار به ما یاد داده است که وقتی یک فرد را در خیابان می‌بینیم به جای توجه به فکر و تفکر او به پولش اهمیت دهیم و یا این که زمانی که یک صنعت را راه‌اندازی می‌کنیم به فیزیک آن توجه کنیم نه تکنولوژی. چرا که تکنولوژی را از خارج کشور می‌خریم و با این حساب دیگر ما چه نیازی به پرورش دانشجو داریم.

وی افزود: در اقتصاد نفتی نمی‌توان فارغ‌التحصیلان و نخبگان را در کشور نگه داشت و امروز با توجه به فرصت بزرگی که در کشور ایجاد شده باید رویکرد نفتی و بچه پولداری را کنار بگذاریم.

وی مشکل بزرگ پژوهش در کشور را این گونه عنوان کرد که پژوهش‌ها در کشور ما مشتری ندارند و گفت: اساتید ما برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در فرصت زمانی 20 دقیقه‌ای پروژه تعیین می‌کنند بدون آن که به مشتری آن توجه کنند. در واقع چندین سال وقت دانشجو را می‌گیریم و در نهایت از پروژه آن چند مقاله ISI بیرون می‌آید.

ستاری متذکر شد: همچنین پژوهشگاه‌های دولتی ما نیز با مشکل مشتری مواجه هستند به نحوی که پژوهشگاه‌های دولتی قرار بود مسائل صنعت را حل کند و قرار نبود دانشجو بیرون دهند. در حال حاضر پول زیادی خرج پژوهشگاه‌ها شده است اما خروجی زیادی ندارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد: در حوزه پژوهش باید مکانیزم صحیحی در دانشگاه‌ها چیده شود و دانشگاه‌های ما نباید در اواخر سال با کسری و کمبود بودجه مواجه شده و منتظر دریافت بودجه باشند بلکه باید درصدی از درآمدشان از محل فروش تکنولوژی اتفاق افتد.

ستاری با بیان این که کشور ما به نفت معتاد شده است و در واقع صد سال است که این نفت ما را معتاد کرده است، گفت: این نفت به ما یاد داده است که برای پژوهش نیازمند ساختمان و آزمایشگاه مجهز هستیم این در حالی است که تمامی شرکتهای بزرگ در دنیا از یک سوله و جوانان زیر 30 سال شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر فرصت استثنایی در دولت به وجود آمده است که اکثریت توجه‌شان به این سمت سوق یافته است و لحاظ بودجه مناسب در صندوق نوآوری و شکوفایی نشان از این توجه دارد بنابراین باید از این فرصت استثنایی استفاده کرد و اعتیاد به نفت را ترک و ساختار اقتصادی و نظام پژوهشی کشور را تغییر دهیم چرا که بعد از ما ممکن است کسانی بیایند که این مباحث اعتقاد را قبول نداشته باشند.

انتهای پیام

کد N747420

وبگردی