آفتاب
گزارش ایسنا از هفتمین جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی فارابی

معرفی برگزیدگان و تجلیل از خدمات پدر چشم‌پزشکی ایران

معرفی برگزیدگان و تجلیل از خدمات پدر چشم‌پزشکی ایران

هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی فارابی و مراسم بزرگداشت یکصد‌ودهمین سالروز تولد پروفسور محمد قلی شمس، استاد فقید و پدر چشم پزشکی ایران ، همزمان با هشتاد سالگی بیمارستان فارابی، با حضور دکتر هاشمی،‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس و مسؤولان این بیمارستان فوق تخصصی و شاگردان «پروفسور شمس»...

هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی فارابی و مراسم بزرگداشت یکصد‌ودهمین سالروز تولد پروفسور محمد قلی شمس پدر چشم پزشکی ایران ، همزمان با هشتاد سالگی بیمارستان فارابی، با حضور دکتر هاشمی،‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسؤولان این بیمارستان فوق تخصصی و شاگردان «پروفسور شمس» برگزار شد.

معرفی الگوهای برجسته چشم‌پزشکی به نسل آینده

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا دکتر جباروند رئیس بیمارستان چشم پزشکی فارابی هدف از برگزاری هفتمین جشنواره چشم‌پزشکی فارابی را معرفی بزرگان رشته چشم پزشکی به نسل جوان دانست و گفت: اکثر مراکز چشم پزشکی کشور از سوی محققان بیمارستان فارابی فعال شده است.

وی گفت: پروفسور شمس از بنیان‌گذاران این بیمارستان بود که تلاش‌های فراوانی برای حوزه چشم پزشکی انجام داده است.

جباروند با بیان این‌که جشنواره فارابی به نام «پروفسور شمس» مزین شده است، خاطرنشان کرد: هدف از این جشنواره تکریم استادان پیشکسوت و محققان حوزه چشم پزشکی کشور است تا بزرگان این کشور را به نسل‌های جامعه معرفی کنیم.

رئیس بیمارستان چشم پزشکی فارابی گفت: در این جشنواره همچنین اقدام به معرفی محققان برجسته در حوزه‌های آموزش، پژوهش، درمان، نودوستی و پیشکسوتان جامعه چشم‌پزشکی می‌شود.

به گفته وی، هدف از برگزاری این جشنواره همچنین معرفی الگوهای برجسته کشور به نسل‌های آینده است تا انگیزه‌ای برای تعالی این موضوع در کشور شود.

تشریح جزئیات جوایز جشنواره

دکتر مرتضی مواسات، دبیر جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی فارابی نیز با اشاره به جزئیات برگزاری جشنواره گفت: این جشنواره در دو دسته رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که در دسته غیررقابتی بخش‌هایی چون اعطای نوع‌دوستی و پیشگیری از نابینایی، نشان خدمت و مسؤولیت‌پذیری حرفه‌ای و اجتماعی، دانشمند برتر، ادیب چشم‌ پزشکان، چشم پزشکی پارسی و بانوی چشم پزشکی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که بالاترین جایزه این جشنواره جایزه طبیب‌دیدگان نام دارد، اظهار کرد: این نشان به پاس خدمات ارزشمند پروفسور محمد قلی شمس در زمینه‌ ریشه‌کنی تراخم در جنوب ایران به نام ایشان اعطا می‌شود.

دبیر جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس با تاکید بر این‌که اعطای جایزه بانوی چشم‌ پزشک در هفتمین دوره این جشنواره اضافه شده است، خاطرنشان کرد: جایزه دکتر علی اصغر خدادوست که از مفاخر چشم پزشکی ایران به‌ شمار می‌رود، به محققان این حوزه اعطا می‌شود.

وی اعطای جایزه نشان آموزگار را به نام دکتر سید حمید سجادی دانست و یادآور شد: دکتر سجادی از بنیان‌گذاران موج سوم چشم پزشکی نوین در تاریخ معاصر ایران است.

مواسات همچنین با تاکید بر این‌که نشان دانشمند برتر به نام دکتر غلامعلی پیمان اعطا می‌شود، ادامه داد: دکتر پیمان از مشاهیر چشم پزشکی جهان به شمار می‌رود و از جمله دستاوردهای علمی وی می‌توان به ابداع عمل جراحی لیزیک و 149 اختراع و ابداع ثبت شده در آمریکا اشاره کرد.

دبیر هفتمین جشنواره پزشکی و علوم بینایی شمس با اشاره به بخش رقابتی این جشنواره یادآور شد: بخش‌های ابداع یا اختراع برتر، کتاب و پایان‌نامه‌ برتر، نوآوری برتر در روش جراحی، مقاله برتر فارسی و انگلیسی، طرح پژوهش برتر و بخش دانشور جوان از جمله بخش‌های رقابتی این دوره از جشنواره به شمار می‌رود.

مواسات گفت: این جشنواره با هدف تجلیل و تشویق دانشمندان و محققان، معرفی پروژه‌های برتر علمی و پژوهشی و ایجاد انگیزه برای شکل‌گیری و هدایت پژوهش‌های جدید برگزار می‌شود.

آغاز درمان حدود 40 درصد جمعیت مبتلایان به تراخم در شهرهای جنوبی کشور با فعالیت پروفسور شمس

به گزارش ایسنا نایب رییس هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی فارابی با اشاره به خدمات ارزنده پروفسور شمس گفت: در سال 1310، 30 تا 40 درصد افراد ساکن در شهرهای جنوبی مبتلا به تراخم بودند که با راه‌اندازی بیمارستان فارابی، پروفسور شمس اقدام به درمان این بیماری کرد.

دکتر هرمز شمس با اشاره به خدمات ارزنده پروفسور شمس گفت: مرحوم پروفسور شمس در سال 1310 با اعلام دو شرط راه‌اندازی بیمارستان فارابی همزمان با ایجاد دانشگاه تهران و راه‌اندازی بیمارستان ارتش به ایران بازگشت.

وی ادامه داد: پروفسور شمس با گرفتن قول مساعد نسبت به این دو شرط، به جنوب ایران به منظور بررسی وضعیت تراخم سفر کرد.

نایب رئیس جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی فارابی ادامه داد: در آن زمان 30 تا 40 درصد جمعیت شهرهای جنوبی کشور مبتلا به تراخم بودند که با راه‌اندازی بیمارستان فارابی در سال 1313، علاوه بر تربیت نیروی انسانی، اقدام به مداوای بیماران شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره چشم پزشکی یادآور شد: این جشنواره به منظور تجلیل و تشویق دانشمندان و محققان، معرفی پروژه‌های علمی و فرهنگی و هدایت آنها به سمت انجام تحقیقات مرزهای دانش برگزار می‌شود.

معرفی برگزیدگان

در ادامه این مراسم برترین‌های هفتمین جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی با حضور وزیر بهداشت و خانواده پروفسور شمس معرفی و تقدیر شدند.

برگزیدگان در هفت بخش بانوی چشم پزشکی، چشم پزشکی پارسی، ادیب چشم پزشکان، نشان خدمت و مسؤولیت‌پذیری حرفه‌ای و اجتماعی، نوع‌دوستی و پیشگیری از نابینایی، آموزگار برتر، دانشمند برتر و دسته‌های غیررقابتی مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم همچنین از پایان‌نامه‌های برتر تقدیر به عمل آمد که بر اساس رای هیات داوران مقاله برتر انگلیسی به دکتر مهران زارعی قنواتی، فوق‌ تخصص قرنیه بیمارستان فارابی و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا شد.

در بخش اختراعات نیز جایزه برتر به دکتر علی غریبی لورون با عنوان طرح سپر تمرکز اهدا شد. وی دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه شاهد تهران است.

در بخش پایان‌نامه‌های برتر نیز جایزه‌ای به دکتر مجتبی ابریشمی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهدا شد. پایان‌نامه وی با عنوان مقایسه نتایج درمانی، آناتومیک و عملکرد بینایی فوتور فراکتیو کراتکهوم به دو روش اسفریک و اصلاح‌ با کمک جبهه موج اجرایی شد.

در بخش کتاب تالیفی جایزه برتر به دکتر یدالله اسلامی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد. همچنین جایزه برتر در بخش دانشور جوان به دکتر مسعود اقصایی‌فرد از دانشگاه علوم پزشکی تهران اهدا شد.

در بخش چشم‌پزشکی نیز دکتر محسن بهمنی کشکولی از دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان چشم پزشکی برتر معرفی شد.

در این مراسم همچنین نشان خدمت و مسؤولیت‌پذیری و اجتماعی به دکتر علی صادقی تاری از دانشگاه علوم پزشکی تهران اعطا شد. همچنین دکتر حمید احمدیه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دانشور برتر معرفی شد.

در بخش بانوی چشم‌پزشکی برتر نیز دکتر فیروزه رحیمی از دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شد. علاوه بر آن دکتر محمد اریش به عنوان آموزگار برتر از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان معرفی شد.

در بخش نوعدوستی و پیشگیری از نابینایی نیز دکتر آنتون رگنر از کشور اتریش انتخاب شد.

رونمایی از تمبر طبیب‌ دیدگان

در این مراسم همچنین از تمبر طبیب دیدگان به مناسبت ریشه‌کنی بیماری تراخم در ایران رونمایی شد.

بیماری تراخم نوعی بیماری عفونی و مسری چشم است که بیش از 60 سال پیش در کشور بویژه در نواحی جنوبی ایران سبب نابینایی افراد زیادی شده است که با تلاش پروفسور شمس و دیگر فعالان عرصه چشم پزشکی این بیماری در کشور ریشه‌کن شد.

در این راستا بیمارستان فارابی همزمان با یادواره یکصدودهمین سالگی تولد پروفسور شمس و به پاس خدمات ارزشمند وی از تمبر طبیب‌دیدگان رونمایی کرد.

پروفسور شمس به منظور مبارزه با بیماری تراخم در مناطقی چون شوشتر و دزفول از مجامع جهانی چشم پزشکی تقاضای تعدادی چشم پزشک همکار کرد و سپس به همراه چشم پزشکان ایرانی و اتریشی به درمان این بیماری پرداخت که در نهایت با تلاش این تیم پزشکی بیماری تراخم در مناطق جنوب ایران تقریبا ریشه‌کن شد.

درباره «پروفسور شمس» بیشتر بدانیم

به گزارش ایسنا پروفسور محمدقلی شمس، پدر چشم‌پزشکی ایران در سال ۱۲۸۳ به دنیا آمد. وی فرزند دکتر یحیی شمس ملقب به لسان‌الحکما و نوه محسن میرزا ملک آرا ملقب به شمس الشعرا از شاعران عارف مسلک دوران قاجار است.

پروفسور شمس در سال ۱۳۰۲ وارد رشته پزشکی در دانشگاه نظامی لیون شد و در سال ۱۳۱۱، قبل از تاسیس دانشگاه تهران، به دعوت وزیر علوم وقت به ایران بازگشت و با سمت استادی در دارالفنون مشغول به تدریس پزشکی شد.

این استاد پس از بازدید از جنوب ایران و مناطقی که به دلیل شیوع بیماری تراخم، کوری در آنها شایع شده بود، برای همیشه از بازگشت به فرانسه صرف نظر کرد. روش درمانی او برای این بیماری به وسیله الکتروکواگولیشن در مقاله‌ای مفصل در سالهای دهه ۱۹۵۰ ارائه شد.

پروفسور شمس بیمارستان چشم پزشکی فارابی را بنیان نهاد تا به عنوان اولین مرکز تخصصی چشم پزشکی در ایران فعالیتش را آغاز کند.

وی در هنگام مرگ قدیمی‌ترین عضو انجمن چشم پزشکی فرانسه بود و بارها به ریاست انجمن های چشم پزشکی مختلف در جهان برگزیده شده بود.

پدر چشم‌پزشکی ایران همچنین موسس انجمن چشم پزشکی ایران بود و مسوولیت نشریه تخصصی چشم پزشکی را بر عهده داشت. او که تا آخرین روزهای زندگی در سن ۹۲ سالگی مشغول معالجه بیماران بود در سال ۱۳۷۵ درگذشت.

انتهای پیام

کد N747287

وبگردی