آفتاب
نهاونديان تأكيد كرد:

فعالیت اقتصادی باید توسط مردم انجام شود/ توسعه قم راجدی گرفته‌ایم

فعالیت اقتصادی باید توسط مردم انجام شود/ توسعه قم راجدی گرفته‌ایم

قم - سرپرست دفتر نهاد ریاست جمهوری با بیان اینكه مسئولان استانی باید دغدغه‌ها و نیازهای فعالان اقتصادی را رصد كنند، گفت: دولت معتقد است فعالیت اقتصادی باید تماما توسط مردم صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نهاوندیان غروب پنج شنبه در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران که با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی ریاست جمهوری، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از فعالان اقتصادی و تجار قمی مقیم خارج از کشور برگزار شد، گفت: نقطه عطف و امید سفرهای استانی برگزاری جلسه و هم اندیشی با فعالان اقتصادی برای رشد و توسعه هر استان است.

وی با تأکید بر اینکه مردم چشمه جوشان کارآفرینی هستند، اظهار داشت: آبادانی هر کشوری در دست فعالان اقتصادی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه یک کارآفرین موفق از میانه مشکلات راه حل توفیق در تولید را پیدا می‌کند، گفت: هر آسیب شناسی و طرح مشکل باید به پیشنهاد و راه حل مناسب منجر شود.

بودجه ۹۴ غیر نفتی ترین بودجه بعد از انقلاب است

وی با عنوان این مطلب که قم ابعاد جهانی دارد، اظهار داشت: باید مسئولان استانی با دقت و عمق ماحصل این جلسه را به خروجی مطمئن برسانند.

نهاوندیان با انتقاد از عدم ارتباط مناسب میان مسئولان استان قم با فعالان اقتصادی، گفت: چرا باید در این جلسه به جای بررسی برنامه‌ها و استراتژی‌‌های اقتصادی فقط شاهد بیان مشکلات و گلایه ها باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در حوزه اقتصاد کشور یک انقلاب اساسی صورت بگیرد، گفت: باید از اتکا به اقتصاد نفتی نجات پیدا کرد و فعالیت‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده و نوآوری منجر شود.

سرپرست دفتر نهاد ریاست جمهوری با طرح این مطلب که باید در اقتصاد نگاه نو داشت، گفت: دولت یازدهم در تلاش است اقتصاد به دامن مردم برگردد و وظیفه دولت تنها سیاست گذاری و نظارت صحیح باشد.

وی به فعالیت‌های صورت گرفته در ۱۸ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: تمام تلاش دولت براین بوده تا اتکای بودجه به نفت سیر نزولی پیدا کند و در لایجه بودجه سال ۹۴ اتکا به نفت به کمترین رقم در ۳۵ سال گذشته رسیده است.

اقتصاد متکی به مردم پشتوانه مذاکره کنندگان هسته‌ای است

وی با ارائه تعریفی از اقتصاد مقاومتی تشریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه به دنیا نشان دهیم با وجود فشارها و تحریم‌ها می‌توانیم با اتکا به مردم اقتصاد خود را مقاوم نگهداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور به ضرورت انجام دیپلماسی فعال برای بازارگشایی و رفع تحریم‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: پشتوانه مذاکره کنندگان ایرانی در ۱+۵ دستیابی دولت به تورم ماهانه صفر درصد و افزایش ۲۵ درصدی صادرات غیر نفتی و افزایش ۲ میلیون تنی تولید گندم در سال جاری است.

وی با اعلام اینکه نرخ رشد خودروسازی به ۶۸ درصد در سال جاری رسیده است گفت: با پویایی اقتصادی به دنیا نشان می دهیم که  تحریمها در کشور کم اثر شده است و ابتکار عمل سیاست خارجی در دست دولت و مردم است.

نهاوندیان از وجود بروکراسی و موانع مختلف در رشد و توسعه اقتصادی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل ایجاد تلاطم و نابسامانی در جریان اقتصادی کشور بویژه در سیستم بانکی سود و نرخ بانکی به حد تعادل و استاندارد خود بر نگشته است.

وی با تأکید بر اینکه دولت نمی‌تواند پشت درهای بسته برای اقتصاد کشور تصمیم بگیرد، گفت: باید بخش خصوصی و مردم دولت را در ساماندهی اقتصادی کمک کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور بر استفاده درست از منابع اقتصادی تأکید کرد و گفت: اگر منابع مالی عظیمی که از حامل‌های انرژی به دست آمد درست مدیریت و مصرف می‌شد وضعیت اقتصادی شرایط بسیار بهتری پیدا می‌کرد.

وی از سرمایه گذاری ۴۸۰۰ میلیارد تومانی دولت در بخش درمان و سلامت خبر داد و گفت: سرمایه گذاری در این بخش اکنون به یک افتخار ملی برای دولت و ملت تبدیل شده است.

نهاوندیان به هزینه ۴۲ هزار میلیارد تومانی در بخش یارانه نقدی اشاره کرد و بیان داشت: اگر میان مسئولان استانی و بخش خصوصی هر استان ارتباط درستی برقرار شده و آسیب ها و نیازها بررسی شود در جلسات کلان راهکارها و استراتژی های حل مشکلات مطرح خواهد شد.

قم شهری مهم و استراتژیک برای دولت است

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از اعضای دولت فقط به نیت حل مشکلات کشور پذیرش مسئولیت کرده اند، گفت: ما مدعی هستیم در دولت یازدهم با مشکلات و نیازهای اساسی فعالان اقتصادی غریبه نیستیم و حرف دولت و ملت یکی است.

سرپرست دفتر نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه شهر قم در سطح ملی و فراملی فرصت‌های ممتازی دارد، گفت: قم باید در اقتصاد فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان و ترانزیت به رشد و توسعه شایانی برسد.

وی با تأکید بر اینکه دولت در توسعه و آبادانی قم جدی است، گفت: وقتی اولین پروژه ریل قطار سریع السیر کشور در قم ساخته می‌شود معلوم است که قم شهر بسیار مهم و استراتژیکی است.

انتقاد از نبود یک برنامه مدون در عرصه گردشگری قم

نهاوندیان از نبود یک برنامه مدون در عرصه گردشگری استان انتقاد کرد و گفت: تمام پروژه‌های گردشگری قم درسال ۹۴ و ۹۵ به اتمام می‌رسد.

وی از ظرفیت ممتاز قم در نیروی انسانی فرهیخته ابراز خرسندی کرد و گفت: نباید کسی به اشتباه فکر کند که حوزویان و دانشگاهیان جزو اقشار هزینه بر و مصرفی هستند بلکه آنها می‌توانند استراتژی‌های حیاتی استان را طراحی و برنامه ریزی کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد کشور سال‌ها با نگاه‌های نادرست ترسیم شده است، اظهار داشت: دولت یازدهم با برگزاری کمیته‌های تخصصی در طراحی و ایجاد مقررات کسب و کار مطلوب فعالیت‌های جدی آغاز کرده است.

وی بر استفاده صحیح و به موقع از فرصت‌های ایجاد شده توسط دولت تأکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی باید از فرصت‌های پیش آمده بهترین استفاده را برده و بخش تولید را تقویت کنند.

گفتنی است در این نشست ۱۰ نفر از فعالان تأثیرگذار اقتصادی استان قم در زمینه‌های صنعتی، گردشگری، کشاورزی و تجاری ضمن بیان دیدگاه‌های خود برخی مشکلات و نیازهای اقتصاد استان را مطرح کردند.

کد N747172

وبگردی