آفتاب

نخست وزیر اوکراین خطاب به روسیه: از سرزمین ما خارج شوید

نخست وزیر اوکراین خطاب به روسیه: از سرزمین ما خارج شوید

همزمان با بروز مشکلاتی در اجرای آتش بس اوکراین و جدایی طلبان، نخست وزیر این کشور اعلام کرد که روسیه تسلیحات سنگین خود را از شرق اوکراین خارج نکرده و باید به این "تجاوز غیرقانونی" خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیراوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان بی سی در این باره گفت: من هدف و پیامی دارم که هدف و خواست تمام ملت اوکراین است: روس‌ها! از کشور ما خارج شوید! اما آنها هنوز دراوکراین هستند؛ ارتش روسیه و نیروهای آنها هنوز در خاک اوکراین هستند.

کمتر از دو هفته پیش روسیه و اوکراین یک توافق صلح را با وساطت فرانسه و آلمان به امضا رساندند؛ توافقی که به موجب آن هر دو طرف باید سلاح‌های سنگین خود را مناطق شرقی اوکراین خارج کنند.

در همین حال یاتسنیوک درباره این توافق ادعا کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تقلب کرده و قصد دارد تا به کسانی که در این گفت‌وگوهای صلح نقش داشتند از جمله رئیس جمهور اوکراین، فرانسه، آلمان و سراسر اتحادیه اروپا رو دست بزند".

وی در ادامه اظهاراتش با نام بردن از پوتین ادامه داد: با وجود اینکه می‌گوید از تلاش‌های پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین برای یافتن راه‌حل حمایت می‌کند و استقرار صلح را در اوکراین و برای "جهان آزاد" ضروری می‌داند اما "تهدیدی برای تمدن غرب" به شمار می‌رود.

درگیری‌های اوکراین بهار سال گذشته آغاز و باعث اعمال تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه شد. غرب، روسیه را به حمایت از شورشیان متهم می‌کند در حالی که روس‌ها مکررا این ادعا را تکذیب می‌کنند. بیش از 5000 تن تاکنون جان خود را رد این درگیری‌ها از دست داده‌اند.

در همین حال جدایی طلبان در اقدامی برای نشان دادن تمایل و احترام خود به آتش بس روز گذشته (سه شنبه) خبرنگاران را برای پوشش اخبار خروج سلاح‌های سنگین خود از خط مقدم درگیری‌ها در شرق اوکراین دعوت کرد. اوکراین همچنان شورشیان را به استفاده از این خروج به عنوان پوششی برای حملات دیگرشان متهم می‌کند.

در همین حال نخست وزیر اوکراین در ادامه مصاحبه خود اعلام کرد، اوکراین باید نسبت به مقاصد روسیه محتاط باشد.

انتهای پیام

کد N745600

وبگردی