آفتاب
روحانی در قم:

دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند/ تخریب در کشور جایی ندارد

دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند/ تخریب در کشور جایی ندارد

قم - رئیس جمهور گفت: دولت پشتوانه خود را در قم و حوزه علمیه آن می‌بیند .

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی پیش از ظهر چهارشنبه در جمع مردم قم در حرم حضرت معصومه(س) خطاب به مردم قم اظهار داشت: سلام و درود خالصانه بر همه شما که در شهری زندگی می‌کنید که اساس آن بر  مبنای عشق به خاندان رسالت بنیان گذاری شده است.

وی ادامه داد: آنها که به این شهر آمدند به این دلیل آمدند که قبل از اینکه مدفن حضرت معصومه(س) باشد حرم اهل بیت(ع) بوده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: مردم قم هیچ گاه اسلام، امام، حوزه و روحانیت را تنها نگذاشته‌اند.

وی افزود: در ابتدای فروردین ۴۲ و کشتار مدرسه فیضیه مردم قم بودند که به طلاب و علما پناه دادند.

حجت‌الاسلام روحانی ابراز داشت: در ۱۵ خرداد هم علما در همین صحن امام رضای حضرت معصومه(س) جمع شدند.

وی ضمن تشریح نحوه شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد گفت: شاید کمتر کسی بداند که جرقه قیام ۱۵ خرداد از بانوان قم شروع شد. در آن روز سرنوشت ساز زنان وارد صحن امام رضا(ع) شدند و چه شوری به وجود آوردند.

رئیس دولت یازدهم ابراز داشت: من بانویی را با چشم خود دیدم که با گلوله دژخیمان در خون خود غرق شد.

وی افزود: این مردم در همه جا و همه صحنه‌ها امام و نهضت را تنها نگذاشتند و با شور و هیجان حضور خود در مقاطع مختلف نشان دادند.

روحانی اضافه کرد: در جریان قیام ۱۹ دی هم مردم قم بودند که سینه خود را در برابر گلوله دژخیمان سپر کردند تا انقلاب به پیروزی برسد.

وی با اشاره به نقش مردم قم در هشت سال دفاع مقدس گفت: قم در تمام مقاطع در خط مقدم مبارزه با استبداد و استعمار است.

رئیس جمهور افزود: قم برای دولت یک شهر نیست بلکه یک نماد دینی و ملی و همواره پناهگاه فکری و معنوی ملت ایران و سایر مسلمانان بوده است.

وی خود را فرزند حوزه دانست و گفت: خوشترین ایام زندگی من ده سالی بود که در این شهر گذراندم.

روحانی ادامه داد: امروز دولت پشتوانه خود را در قم می‌بیند و چشم‌انداز فردای این نظام، کشور و ملت در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می‌‌داند.

وی حوزه علمیه قم را افتخار همه عالمان و محققان در طول تاریخ دانست و اضافه کرد: در روزهایی که شیخ موسس به این شهر آمد و حوزه عظیمی را در ۱۳۴۰ هجری قمری بنیان نهاد فیضیه رونق دیگری یافت.

رئیس جمهور ادامه داد: بزرگترین افتخارات تاریخ علمی، دینی و سیاسی ما از قم و از حوزه علمیه قم است و امام راحل تربیت یافته این حوزه بود.

وی ابراز داشت: مقام معظم رهبری و مراجعی که سر تعظیم در برابرشان فرود می‌آوریم تربیت یافته همین حوزه هستند.

دین ما زنده است، چون قم زنده است

روحانی اضافه کرد: دین، اسلام، مسیر اهل بیت(ع) و تشیع ما زنده است چون حوزه علمیه قم و اجتهاد زنده است و به این دلیل که اسلام به علم و دانش و عقلانیت استوار است و به این خاطر که قم زنده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه در برابر اباحی گری و تحجر ایستاده گفت: ما باید بدانید تحجر و افراط نه تنها دنیای مردم که ابتدا دین مردم را می‌سوزاند.

رئیس دولت یازدهم افزود: تبدیل دین جامع به نجات بخش اسلام به دینی خشک و جامد و خشن به آن معنا است که بر دوام و استمرار و قدرت دین ضربه وارد کرده‌اند.

روحانی اسلام را دینی دانست که در چهار چوب طاقت بشر تدوین شده و ابراز داشتک اسلام دین نجات است نه مشقت و حرج.

وی گفت: ما به حوزه‌ای افتخار می‌کنیم که هرگز علوم عقلانی در آن مطرود نبود و علامه طباطبایی، امام راحل و شهید مطهری از تربیت یافتگان همین حوزه بودند.

حوزه قم زیر پرچم هیچ جناحی نمی‌رود

رئیس جمهور اضافه کرد: ما باید بدانیم این حوزه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: این حوزه بزرگ و مستقل هرگز زیر پرچم هیچ جناحی نبوده و نرفته است. قم اگر چه مبدا حکومت اسلامی و همواره تابع ولایت بود اما همواره حوزه به صورت مستقل مسیر خود را ادامه داده است و ادامه خواهد داد.

روحانی ابراز داشت: می‌خواهم به صراحت اعلام کنم که دولت به قم نیاز دارد. ما به نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین نیاز داریم. ما نیاز داریم که همپای دانشگاهیان و فرهیختگان از اجتهاد مجتهدان قم بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه قم زمانی اجتهادش در زمینه لزوم تاسیس حکومت اسلامی بوده گفت: امروز هم برای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی به قم نیاز داریم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه به تمام وعده‌های انتخاباتی خود وفادار است ادامه داد: شعار دولت نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده و باجهان بوده است.

وی ابراز داشت: ما به راهمان ادامه می‌دهیم و همه مردم باید بدانند در طول این ۱۸ ماه دولت با اینکه وارث ویرانی‌های فراوان بود توانسته قدم‌هایی را بردارد که هر منصفی را به تعجب وادار میکند.

تخریب در کشور ما جایی ندارد

روحانی با اشاره به اینکه به منتقدان احترام می‌گذارد گفت: با این حال تخریب در این کشور جایی نداردو تخریبگران خانه کهنه خود را ویرانه می‌کنند.

وی با اشاره به عملکرد اقتصادی دولتش و کنترل تورم و رشد اقتصادی اضافه کرد: در این مدت ۷ هزار واحد صنعتی نیمه تمام راه‌اندازی شده و در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعت سیستم آبیاری مدرن و قطره‌ای فقط در سه استان مستقر شده است و سهولت کسب وکار ۲۲ رتبه نسبت به سال قبل تغییر پیدا کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اضافه شدن ۱۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز در روز اظهار داشت: ما در طول یکسال ظرفیت تولید نفت روزانه را ۲۰۰ هزار بشکه اضافه کردیم.

وی گفت: بیایید آمارها را با دولت قبل مقایسه کنیم و در نظر داشته باشیم اگر کاری صورت گرفته به همت مردم بوده است.

روحانی با بیان اینکه برای ادامه راه و توسعه نیاز به اتحاد و همدلی بیشتر داریم ادامه داد: نهضت از قم شروع شد و صدای اعتدال و اتحاد هم باید از قم به گوش همه جهان برسد.

وی با اشاره به گام‌های دولت در سیاست خارجی اضافه کرد: ما مسیر حل معضلات از جمله پرونده هسته‌ای را با اقتدار و بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها ادامه دادیم و تا نهایت ادامه خواهیم داد.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها گفت: تحریم ظلم به مردم ایران است و ما با منطق مذاکرات را ادامه می‌دهیم. .

وی افزود: طرف مذاکره ما بداند ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت. طرف مذاکره ما بداند باید پایان مذاکرات و نتیجه توافق برداشتن تمام تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی باشد.

وی تحریم را ضد حقوق بشر دانست و گفت: دیروز در کمیسیون حقوق بشر ژنو این جمله مورد تائید قرار گرفت. پس ما در دنیا منزوی نیستیم بلکه دیگران منزوی هستند.

روحانی ادامه داد: ما در مذاکرات نه تهدیدی را می‌پذیریم  و نه زیر بار ادامه تحریم‌ها خواهیم رفت.

وی گفت: دولت مانند همه روزهای تاریخ این انقلاب حمایت ملت و به ویژه حمایت مردم قم و حوزه علمیه و مراجع تقلید را نیاز دارد. ما می‌توانیم دست به دست هم داده و از پیچ و خم ها عبور کنیم.

احداث راه آهن قم تهران اصفهان

رئیس جمهور با اشاره به برنامه دولت در قم اضافه کرد: امروز کلنگ شروع عملیات ساخت راه آهن دو خطه برقی سریع السیر قم به اصفهان زده شد.

وی افزود: اعتبار لازم این طرح که دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است به صورت ال سی در چند روز گذشته گشایش پیدا کرد.

روحانی با اشاره به افتتاح صحن شرقی حرم مطهر ادامه داد: ۳۰ درصد این طرح قبلا اجرا شده و ۷۰ درصد در زمان دولت یازدهم بوده و بقیه هم در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به اتمام خواهد رسید.

وی افتتاح آزادراه قم گرمسار را طرح دیگری دانست که امروز افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: این مسیر قبلا اجرا شده بود اما در این دولت تبدیل به آزادراه ۶ بانده شد تا تسهیل به زائران مشهد را به همراه داشته باشد.

وی رساندن آب از سد کوچری را طرح دیگری دانست که تا پایان فروردین سال آینده تکمیل می‌شود تا مردم قم از لحاظ کیفیت و پایداری آب به شرایط مناسبی برسند.

وی توسعه تصفیه خانه آب موجود را طرح دیگر دانست و گفت: این تصفیه خانه در طول سال ۹۴ به اتمام خواهد رسید و اوایل سال ۹۵ بهره‌برداری خواهد شد.

ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی

روحانی اضافه کرد: دولت مصمم است برای ساخت یک بیمارستان بزرگ و مجهز هزار تخت خوابی توان خود را به کار بگیرد که این کار هم برای سال آینده با کمک بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

وی بااشاره به طرح‌های بخش کشاورزی در قم افزود: آبیاری مدرن محصولات و کشاورزی گلخانه‌ای از جمله این طرح‌ها است که برای امسال ۱۲ میلیارد تومان اعتبار داشته است.

رئیس جمهور به نیازهای صنعت قم برای تکمیل طرح‌های صنعتی و سرمایه‌در گردش ابراز داشت: بانک مرکزی این نیاز را تکمیل خواهد کرد. مجتمع فرهنگی قم هم در سال آینده با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: ما برای استان قم در این سفر ۳۰ پروژه مهم مد نظر قرار داده‌ایم که فرداشب در شورای اداری تشریح می‌کنیم.

روحانی کل اعتبار این پروژه‌ها را ۳۷۹ میلیارد تومان دانست و گفت: بخشی از این پروژه‌ها در سال ۹۴ و بخشی در سال بعد تکمیل می‌شود.

وی وطن دوم خود را قم دانست و افزود: افتخار ما فرزندی حوزه علمیه قم است. دولت خود را متعهد می‌داند که برای خدمت به قم تمام توان خود را به کار بگیرد.

کد N745014

وبگردی