آفتاب
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ایران می خواهد وضعیت به هم ریخته منطقه را مدیریت کند

ایران می خواهد وضعیت به هم ریخته منطقه را مدیریت کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در ساختمان سازی مطالعه اقتصادی نمی شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه اساس اقتصاد به نفت وابسته است در حوزه پیمانکاری و مهندسی بدون مطالعه اقتصادی امور انجام می شود و در واقع گردش سرمایه رخ نمی دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، "علی آقا محمدی در آئین بزرگداشت روز مهندس با اشاره به اینکه اقتصاد به فرموده و با پول بیرون اداره نمی شود بلکه اقتصاد باید زاینده باشد، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در راستای اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور است که سند چشم انداز موفقیت ایران را در منطقه نشان می دهد.

وی افزود: همسایگان ایران در منطقه بعد از فروپاشی شوروی در خلاء قدرت قرار گرفتند و بازآرایی قدرت در این منطقه مساله اول و اساسی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اداره محیط در منطقه بسیار مهم است چراکه منطقه آسیای میانه و قفقاز که در دست شوروی بودند و امروز خاورمیانه، درگیری های خاص خود را دارد و طبق پیش بینی ها منطقه تا سال 2030 ناامن ترین منطقه در جهان است.

وی با طرح این سوال که ایران در این منطقه چه باید انجام دهد؟ گفت: ایران در این منطقه یا باید آتش را مهار کند و یا خودش را در آتش فرو ببرد.

آقا محمدی در بخش دیگری از سخنانش به شرایط کنونی کشورهای منطقه یعنی عراق، افغانستان، یمن، لبنان، سوریه، فلسطین، بحرین و... اشاره کرد و یادآور شد: اگر دو دهه پیش نظام وضعیت امروز منطقه را می دید که عامه مردم مشاهده نمی کردند اما وضعیت منطقه امروز برای همه مردم مشخص است.

وی با بیان اینکه ایران می خواهد وضعیت به هم ریخته منطقه را مدیریت کند، تصریح کرد: آمریکا دنبال به هم ریختگی منطقه است؛ چراکه سود و نفع آمریکا در ایران است اما ایران خواهان استقرار و ثبات در منطقه است و نفع ایران در ثبات منطقه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر در آمریکا یک سگ دچار بحران شود سازمان های مختلف در آن کشور بسیج می شوند اما در عراق بیش از 300 هزار نفر از مسلمانان کشته شدند و آمریکائی ها هیچ حرکتی نکردند و هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی اضافه کرد: آمریکا در عراق به تروریست ها اسلحه داد و از سویی دیگر سلاح های اتمی را در عراق شلیک کرده که این باعث تولد نسلی با نواقص شده که در آینده نسل عراق تاثیر گذار است.

آقا محمدی با اشاره به اینکه برای مدیریت منطقه ایران به دو ویژگی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: باید در داخل کشور وضعیت مناسب باشد و از سویی دیگر باید امکانات مدیریت منطقه را نیز داشته باشیم.

وی بیان کرد: بحث مدیریت منطقه از سال 84 شروع شده و امروز همه کشورهای منطقه اقتدار ایران را می دانند و ایران با قدرت مسائل را پیگیری می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد وضعیت مناسب در کشور نیازمند نرخ رشد اقتصادی بالاست، خاطرنشان کرد: آمریکا جنگ اقتصادی و تحریم ها را برای جلوگیری از ثبات اقتصادی ایران راه انداخته است.

وی ادامه داد: با اعمال تحریم ها اقتصاد ایران در سراشیبی قرار گرفت و آمریکایی ها معتقدند که ایران از این وضعیت نمی تواند عبور کند اما اقتصاد مقاومتی برای عبور از این وضعیت و رسیدن به شرایط نرخ رشد مطلوب ایجاد شده است.

آقا محمدی با بیان اینکه اقتصاد کشور به اصلاحات ساختاری و بنیانی نیاز دارد، عنوان کرد: مبنای حرکت اقتصادی سال 83 نرخ رشد 3.3 درصد بود که در صورت ادامه آن وضعیت 40 درصد اهداف سند چشم انداز محقق می شد.

وی اضافه کرد: ما به سالی 8 درصد نرخ رشد نیاز داشتیم که فاصله افتاده و اگر از سال جاری برای جبران آن اقدام کنیم به سالیانه 12 درصد نرخ رشد نیاز است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مشکلات اقتصاد ایران را وابستگی به نفت دانست و تاکید کرد: با وابستگی اقتصاد به نفت هنگامی که نفت تحریم شد تولید کشور نیز کاهش یافت و چون بودجه به نفت وابسته است در بودجه نیز تاثیر گذاشته است به طوریکه اقتصاد مقاومتی دنبال رفع این نقطه ضعف از اقتصاد کشور با قطع وابستگی بودجه به نفت است.

آقا محمدی عنوان کرد: بی ثباتی بالای درآمدهای ارزی صادرات نفت، بی ثباتی رشد تولید به واسطه بی ثباتی رشد درآمد نفت، میزان صادرات کالاهای غیر نفتی و واردات کالا نسبت به سال 92 که 60 درصد واردات وابسته به نفت بوده و تراز منفی صادارت خدمات از اهم مشکلات اقتصاد کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: سالانه 17 میلیارد دلار خدمات وارد می کنیم و فقط 7 میلیارد دلار خدمات که بیشتر در بخش مسافرت و گردشگری، خرید مهندسی و حمل و نقل بوده است صادر می کنیم.

آقامحمدی با اشاره به اینکه در ساختمان سازی مطالعه اقتصادی نمی شود، تصریح کرد: چون اساس اقتصاد به نفت وابسته است در حوزه پیمانکاری و مهندسی نیز بدون مطالعه اقتصادی کارها انجام می شود و در واقع پول کم کار می کند.

وی گفت: یکی از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی تزار پرداخت ها است و در بخش خدمات نیز در ساخت و سازها ضعیف هستیم چراکه در این بخش صادراتی فکر نمی کنیم در حالیکه برای رونق در این حوزه باید بین المللی فکر کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نرح پائین بهره وری در کشور بسیار زیاد است و خواب سرمایه در کشور بیداد می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در اقتصاد به پیشتازان و افراد با اراده نیاز است، تصریح کرد: اقتصاد به فرموده و با پول بیرون اداره نمی شود بلکه اقتصاد باید زاینده باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی انجمن های مهندسی که در راستای انسجام و با هم بودن است، بیان کرد: یکی از مسائل در اقتصاد موضوع کیفیت نیروی انسانی است و در حال حاضر 440 هزار مدیر در کشور داریم که ناکارآمدی نظام اداری نیز از نقاط ضعف اقتصاد محسوب می شود.

وی با اشاره به وابستگی بازنشستگان لشکری و کشوری به دولت بیان کرد: تنها سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان خود تعهد دارد که تعهدات آینده این سازمان 534 هزار میلیارد تومان است و این در حالیاست که 90 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و 60 هزار میلیارد تومان سرمایه و همچنین 50 هزار میلیارد تومان سرمایه مرده دارد که بیمارستان های تامین اجتماعی سرمایه های مرده هستند چراکه سود دهی ندارند.

انتهای پیام

کد N744935

وبگردی