آفتاب

کری: اوباما به زودی درباره سطح نیروها در افغانستان تصمیم می‌گیرد

کری: اوباما به زودی درباره سطح نیروها در افغانستان تصمیم می‌گیرد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، رئیس‌جمهوری کشورش به زودی درباره متعادل کردن سطح نیروهای آمریکای در افغانستان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: فکر می‌کنم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مسیر درستی قرار دارد و فکر می‌کنم ارزیابی که در حال حاضر با توجه به متعادل کردن سطح نیروها در جریان است، کاملاً مناسب باشد و اوباما به زودی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود، در سال‌جاری میلادی افغانستان مسوولیت کامل نیروهای امنیتی‌اش را به عهده می‌گیرد و امکان کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا را ممکن می‌سازد.

کری ادامه داد: با این حال ما به ادامه رایزنی‌ها با کابل درباره مسائل امنیتی و مدیریت یک آموزش قوی و هیات‌های کمک‌رسان ادامه می‌دهیم. ما همچنین خواستار 1.5 میلیارد دلار کمک برای حمایت از دولت جدید افغانستان هستیم چراکه این دولت باید اصلاحات را اجرا کرده و عملکرد اقتصادی را بهبود بخشد. این اقدام به افغانستان کمک می‌کند تا با حکمرانی بهتر پیش رود و در بخش‌های سلامت و بهداشت، آموزش و تاسیسات زیربنایی سرمایه‌گذاری کند.

در همین حال وی افزود: پاکستان در پی حمله تروریستی 16 دسامبر سال 2014 میلادی به مدرسه نظامی پیشاور تعهد جدی و شدیدی را برای شکست گروه‌های افراطی به نمایش گذاشته است.

کری در جلسه کمیته بودجه سنا درخصوص درخواست دولت اوباما برای دریافت 50.3 میلیارد دلار برای وزارت امور خارجه در سال مالی 2016 به قانون‌گذاران گفت: آمریکا قصد دارد 3.4 میلیارد دلار برای تقویت همکاری‌ها و مشارکت دیپلماتیک‌مان با افغانستان و پاکستان صرف کند. آمریکا با اسلام‌آباد در زمینه مقابله با گروه‌های ترورریستی که امنیت هر دو کشور را تهدید می‌کند، در حال همکاری است. ماه گذشته میلادی با رهبران پاکستان برای مذاکرات سالانه استراتژیک دیدار کردم و در آنجا متوجه شدم که اسلام‌آباد به دنبال حمله تروریستی 16 دسامبر سال 2014 میلادی به مدرسه نظامی پیشاور که در آن 132 کودک کشته شدند، متعهد شکست گروه‌های افراط‌گرا شده است.

وی گفت: ما نیز در تایید مشارکت طولانی‌مدت‌مان با مردم پاکستان، در زمینه ارتقاء توسعه، امنیت انرژی، بهداشت و آموزش کمک می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد آمریکا افزود: مبارزه با افراط‌گرایی در جنوب و مرکز آسیا ادامه دارد.

کری درباره روابط واشنگتن با هند نیز گفت: به طور همزمان از طریق دیپلماسی پایدار و دیدارهای تاریخی رهبران دولت‌هایمان، روابطمان با هند، بزرگترین دموکراسی جهان را در زمینه‌های مسائل اقتصادی، همکاری امنیتی، علوم و انرژی پاک تقویت کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N744629

وبگردی