آفتاب

پاسخ اردوغان به منتقدان حمله اخیر ارتش ترکیه به سوریه

پاسخ اردوغان به منتقدان حمله اخیر ارتش ترکیه به سوریه

رئیس جمهوری ترکیه با رد ادعاهای مطرح شده در مورد از دست رفتن خاک ترکیه، به انتقاد گروه های اپوزیسیون از عملیات ارتش این کشور در سوریه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه TRT، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه گفت بر خلاف مسائل مطرح شده از سوی رهبران اپوزیسیون، این کشور در عملیات نظامی اخیر در خاک سوریه، خاک خود را از دست نداده است.

این در حالی است که حمله نظامیان ترک به منطقه اسکندرون به بهانه حفاظت از مقبره شاه سلیمان، مخالفت گروه های داخلی ترکیه را به همراه داشته است. مخالفان دولت «احمد داود اوغلو» و رئیس جمهور اردوغان این اقدام را به منزله از دست دادن بخشی از خاک کشور و عقب نشینی در مقابل گروه تروریستی داعش ارزیابی کرده اند.

در همین رابطه اردوغان امروز سه شنبه طی اظهارات تندی خطاب به «دولت باهچه لی» رئیس حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) گفت این انتقادها، دشمنی با ارتش و کشور است. وی همچنین اظهارات مخالفان را، به معنای حمله به دولت داود اوغلو ارزیابی کرد.

باهچه لی در سخنان خود اقدام اخیر ارتش ترکیه را با جنگ چاناک قلعه که بین دولت عثمانی و یونان واقع شد، مقایسه کرده و آن را برای آنکارا یک شکست نامیده بود. با این حال رئیس جمهوری این کشور چنین مقایسه را نادرست خواند. وی ضمن تکذیب ادعای از دست دادن خاک، خطاب به منتقدان گفت در زمان مناسب می توانند برای زیارت قبر شاه سلیمان به این منطقه بروند.

گفتنی است آرامگاه سلیمان شاه در شمال شهر حلب واقع شده‌است. این آرامگاه با وجودی که در خاک سوریه واقع شده، ولی بر اساس پیمان‌نامه‌هایی که پس از سقوط امپراتوری عثمانی امضا شد، بخشی از قلمرو ترکیه در خاک سوریه محسوب می‌شود.

کد N743829

وبگردی