آفتاب

افزایش خودسانسوری رسانه‌های ژاپن، در دوران آبه

افزایش خودسانسوری رسانه‌های ژاپن، در دوران آبه

نگرانی‌ها درباره گسترش خودسانسوری در رسانه‌های ژاپن همزمان با ترس خبرنگاران و کارشناسان منتقد دولت از ایجاد ناآرامی‌ و قطع دسترسی به منابع خبری، رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیچکس دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن را به دخالت و اعمال محدودیت‌ بر رسانه‌ها و پوشش‌های خبری متهم نمی‌کند اما اعضای تحریریه‌ها و تحلیلگران می‌گویند که دولت از طرق مختلف پیام خود در این باره ابلاغ کرده‌ است.

برخی تحلیلگران معتقدند رسانه‌های ژاپنی طی سال‌های اخیر نقش بسیار مثبتی در دخالت و مشارکت مردم در قدرت ایفا کرده‌اند؛ نقشی که در دوره آبه کاهش یافته است. این تحلیلگران فضای نامناسب را عامل این عقبگرد می‌دانند و می‌گویند این فضای نامناسب رسانه‌ها را مجبور به خودسانسوری کرده است.

سال گذشته یکی از اعضای حزب حاکم آبه طی نامه‌ای به روسای شبکه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی پیش از انتخابات خواستار پوشش عادلانه وقایع شد. بسیاری از خبرنگاران از این نامه به عنوان نشانه‌ای یاد می‌کنند که به موجب آن باید میزان انتقادات را کاهش دهند و یا با خطر از دست دادن منابع خبری خود در دولت مواجه شوند.

انتهای پیام

کد N743540

وبگردی