آفتاب

هاآرتص: اسرائیل به سوی افراطی‌تر شدن می‌رود

هاآرتص: اسرائیل به سوی افراطی‌تر شدن می‌رود

تغییرات جمعیتی عمیقی در سرزمین‌های اشغالی در حال وقوع است که به دنبال آن برخی از گروه‌ها بر برخی دیگر قدرت می‌یابند و در نهایت اسرائیل را به سوی دولتی افراطی‌تر و کمتر دموکرات پیش خواهند برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی با عنوان «کسی به آن توجهی نمی‌کند» به بررسی روند تغییرات جمعیتی در سرزمین‌های اشغالی پرداخت.

این روزنامه عبری در گزارش خود نوشت: حریدیم (گروه یهودیان تندرو) بیش از 10% تعداد کل ساکنان سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند.

طبق میانگین فعلی زاد و ولد، هر زن تندروی یهودی حریدی با به دنیا آوردن شش کودک تا نیمه قرن حاضر قدرت این گروه را با تشکیل 25% از جمعیت سرزمین‌های اشغالی افزایش خواهد داد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود افزود که گروه‌های دیگری هم از جمله گروه‌های بسیار تندروی مذهبی صهیونیست‌ها با 34% از دیگر گروه‌های قدرتمند و بانفوذ در سرزمین‌های اشغالی هستند. فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی به ویژه مسلمانان 20% کل جمعیت ساکنان این مناطق را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که گروه‌های بی‌دین تا امروز یک‌ سوم ساکنان این مناطق را تشکیل می‌دهند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود با هشدار نسبت به اینکه این تغییرات منجر به تغییرات سیاسی در این مناطق خواهد شد، نوشت: این شاخص‌ها در انتخابات قدس در سال 2013 خود را آشکار کرد و دیدیم که نزدیک به 74% ساکنان یهود به احزاب راستگرا و حریدیم (یهودیان تندرو) رای دادند.

این روزنامه در ادامه نوشت: اگر این نسبت در کل اسرائیل باشد می‌توان گفت که در انتخابات پارلمان آتی نزدیک به 90 عضو پارلمان وابسته به این حزب راستگرا و حزب حریدیم خواهند بود.

روزنامه هاآرتص اختلافات سیاسی میان گروه‌های مقیم سرزمین‌های اشغالی را تا حد زیادی به اختلافات میان شرقی‌ها و یهودی‌های اشکناز مرتبط دانست که گرچه در گذشت زمان از آن کاسته شده اما اختلافات کنونی در قالب مذهب است و این اختلافات مذهبی خود را در ارتباطات و وابستگی‌های قومی و موضع‌گیری‌های سیاسی نشان می‌دهد.

این روزنامه درباره گروه‌های مذهبی در اسرائیل و ارتباطشان با مسائل سیاسی نوشت: قشر اول یهودیان و مسلمانان دو گروه از ساکنان اسرائیل را تشکیل می‌دهند که به نظر نمی‌رسد مشارکتی در دولت داشته باشند. قشر دوم که کم‌اهمیت‌تر از قبلی نیست، تفاوت‌های میان حریدیم و گروه‌های بی‌دین است. اما قشر سوم افزایش گروه‌های قومی مذهبی است که اکنون طبقه مهمی را در ارتش و سطوح فرماندهی تشکیل می‌دهند و از افزایش قدرت سیاسی حزب «خانه یهود» خبر می‌دهند.

این روزنامه در ادامه نوشت: با افزایش قدرت گروه‌های قومی مذهبی در سرزمین‌های اشغالی طبیعی است که نزاع میان ساکنان این سرزمین درباره دولت یهودی و دولت دموکرات بالا بگیرد.

این روزنامه در پایان گزارش خود اینگونه نتیجه‌گیری کرد که در سایه این ترکیب جمعیتی احتمال دارد اسرائیل به سوی یک دولت افراطی‌تر و کمتر دموکرات پیش رود.

انتهای پیام

کد N742791

وبگردی