آفتاب

سازمان ملل به دنبال استفاده از پهپادها در عملیات‌های صلح‌بانی

سازمان ملل به دنبال استفاده از پهپادها در عملیات‌های صلح‌بانی

سازمان ملل طی گزارشی استفاده از پهپادها در اکثر ماموریت‌های صلح‌بانان این سازمان را به منظور کمک به مقابله با بحران‌های جهانی خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مدتهاست در ماموریت سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو، به عنوان بزرگترین نیروهای صلح سازمان ملل از پهپادهای شناسایی برای نظارت بر گروه‌های شورشی استفاده می‌شود.

"جین‌ هات لول"، دبیر این گزارش منتشر شده سازمان ملل گفت: این پهپادها تکنولوژی ضروری این عملیات‌هاست و اکثر ماموریت‌ها باید این تجهیزات را شامل شوند.

در این گزارش توصیه شده است تا ماموریت‌های جدیدی در حوزه فناوری‌های ویژه ایجاد شود که توسط آنها شورای امنیت سازمان ملل به تصاویر ماهواره‌ای و سایر اطلاعات حقیقی دست یابد. این توصیه‌ها می‌تواند در آینده بحث برانگیز شوند چرا که شورای امنیت باید با افزایش استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته موافقت کند.

در این گزارش همچنین به کمبود تجهیزات در ماموریت صلح بانان پرداخته شده با این حال تهیه کنندگان آن ترجیح داده‌اند به مساله مهم تامین منابع مالی برای افزایش تجهیزات تکنولوژیک اشاره‌ای نکنند.

این گزارش در توصیه‌ای دیگر ایجاد گروهی از کشورهای اعطاکننده فناوری را که بتوانند پهپادهای مورد نیاز، تجهیزات ارتباطی و سایر تجهیزات پیشرو را برای ماموریت‌های صلح تامین کند، خواستار شد.

این گزارش 144 صفحه‌ای در حالی منتشر شد که نگرانی‌ها درباره امنیت صلح بانان سازمان ملل در ماموریت‌های بین‌المللی افزایش یافته است. صلح بانان در کشورهایی مستقر می‌شوند که درگیر خشونت‌ و ناآرامی هستند. دست کم از ژوئیه سال 2013، 44 صلح بان در شمال مالی جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

کد N742695

وبگردی