آفتاب

طرح ترکیه برای ساخت موشک های سازگار با سیستم های ناتو

طرح ترکیه برای ساخت موشک های سازگار با سیستم های ناتو

سخنگوی رییس‌جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد، آنکارا قصد دارد موشک های دوربرد جدیدی را که با سیستم‌های ناتو سازگار باشند، بسازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات ابراهیم کالین، سخنگوی رییس‌جمهوری ترکیه، برخلاف اظهارات اخیر وزیر دفاع این کشور درباره ادغام نشدن سیستم‌های ترکیه در ناتو است.

ترکیه که یکی از اعضای ائتلاف نظامی ناتو است، در سال 2013 یک شرکت چینی را به عنوان برنده مناقصه تامین سیستم‌های موشکی خود انتخاب کرد اما این مساله باعث نگرانی کشورهای غربی درباره سازگار نبودن این تسلیحات چینی با زیرساخت‌های ناتو شد.

عصمت ییلماز، وزیر دفاع ترکیه چند روز پیش گفت، آنکارا قصد ندارد این سیستم دفاعی جدید را با سیستم های ناتو ادغام کند. با این حال ابراهیم کالین امروز (دوشنبه) گفت: ما به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای خط امنیتی ناتو قطعا یک چنین تطبیق و هماهنگی را تضمین خواهیم کرد.

عصمت ییلماز روز پنجشنبه گذشته در پاسخ کتبی به سوال پارلمان ترکیه درباره مساله تامین سیستم‌های موشکی گفت که ارزیابی پیشنهادهای مناقصه‌ تکمیل شده و دیگر پیشنهاد جدیدی دریافت نمی‌شود اما مقامات دولت ترکیه چندی بعد اعلام داشتند که این به معنی گرفتن تصمیم نهایی درباره تامین‌کننده سیستم‌های موشکی ترکیه نیست.

شرکت اروپایی "یوروسم" که در مالکیت دو شرکت تالس فرانسه و همچنین شرکت ایتالیایی- فرانسوی MBDA قرار دارد، در مناقصه سال 2013 ترکیه جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین شرکت "ریتیون" آمریکا نیز در مناقصه ترکیه با پیشنهاد سیستم دفاع موشکی پاتریوت حضور داشته است.

از سوی دیگر ابراهیم کالین در اظهارات امروز خود گفت: عملیات نجات 38 سرباز نگهبان مقبره سلیمان شاه در خاک سوریه به منظور مقابله با حمله احتمالی به 38 سرباز نگهبان این مقبره انجام شده است.

این نخستین بار بود که سربازان ترکیه از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، عملیات نظامی گسترده‌ای با شرکت چندین تانک ، پهپاد و هواپیمای شناسایی در خاک سوریه انجام دادند.

ابراهیم کالین در یک کنفرانس خبری در شهر آنکارا گفت: با انجام این عملیات دولت ما خطر حمله احتمالی به مقبره سلیمان‌شاه و پست نظامی نزدیک آن و متعاقبا به خطر افتادن جان سربازان ما را دفع کرد.

سخنگوی رییس جمهور ترکیه همچنین اظهار کرد: آنکارا همکاری زیادی با مقامات انگلیس به منظور ردیابی سه دختر دانش آموز انگلیسی که گفته شده برای پیوستن به داعش به ترکیه سفر کرده‌اند، دارد.

ابراهیم کالین تاکید کرد: ترکیه تاکنون مجموعا 1400 نفر را که ظن پیوستن آن‌ها به گروه‌های افراط‌گر در منطقه وجود داشته به کشورهایشان مسترد کرده است.

انتهای پیام

کد N741801

وبگردی