آفتاب

آغاز آخرین دور مذاکرات سودان جنوبی

آغاز آخرین دور مذاکرات سودان جنوبی

یک مقام آفریقایی اعلام کرد که طرف‌های درگیر در سودان جنوبی از امروز (دوشنبه) آخرین دور مذاکرات صلح خود را به منظور پایان دادن به 14 ماه جنگ داخلی در این کشور آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، میانجی‌گران جنگ داخلی سودان جنوبی هشدار دادند که این آخرین دور مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر و آخرین فرصت آنها برای رسیدن به یک توافق صلح خواهد بود.

بلوک منطقه‌ای آفریقایی IGAD چندی پیش ضرب الاجل پنج مارس را برای آنکه دو طرف اصلی درگیر در سودان جنوبی شامل هواداران سالواکر رئیس جمهوری و همچین هواداران ریک مچار، معاون سابق وی به توافق صلح نهایی دست پیدا کنند، تعیین کرد.

با این حال دو طرف سابقه عدم رعایت ضرب و الاجلی که قبلا برای آنها به منظور رسیدن به توافق صلح تعیین شده بود را داشته‌اند.

سیوم مسفین، میانجی‌گر بلوک IGAD به دنبال آغاز آخرین دور مذاکرات صلح سودان جنوبی در پایتخت اتیوپی اظهار داشت: این آخرین فرصت است تا طرف‌های اختلاف پیشرفت حاصل کرده و دوران جدیدی از صلح در سودان جنوبی را آغاز کند.

این در حالی است که پیشتر هفت توافق آتش بس غربی برای سودان جنوبی شکست خوردند و دیپلمات‌های سرخورده منطقه‌ای اظهار داشتند که با وجود آنکه انتظار توافقی روی کاغذ را دارند اما مساله اصلی اجرای این توافق است.

یک دیپلمات غربی به دنبال آغاز مذاکرات سودان جنوبی گفت: من خوش بین هستم که این بار نیز توافقی وجود خواهد داشت صبر کشورهای منطقه رو به پایان است و اقتصاد سودان جنوبی در حال سقوط. مساله این است که آیا چنین توافقی اجرا می‌شوت یا خیر.

با وجود آغاز آخرین دور مذاکرات صلح سودان جنوبی نه سالواکر و نه ریک مچار در مذاکرات حضور ندارند با این حال آنها قبول کردند یک دولت وحدت ملی موقت را که تا 9 ژوئیه قدرت را به دست گیرد، تشکیل دهند.

انتهای پیام

کد N741682

وبگردی